Reidar Sollie (til venstre) er bekymret for at mediedekningen av idrett blir mindre mangfoldig. Knut Espen Svegaarden tror mediene gjenspeilet bedre før hvilke idretter folket interesserte seg for.

Tror medienes prioriteringer av egne rettigheter kan få konsekvenser: – Mister mangfoldet i dekningen

Reidar Sollie fra Norske Sportsjournalisters Forbund mener utviklingen går feil vei.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Rettigheter til å vise ulike idrettsarrangementer på TV blir stadig dyrere.

Et eksempel er Premier League-rettighetene, som har så høy pris at norske fotball-supportere må betale 649 kroner i måneden til Viaplay hvis de vil se sitt engelske favorittlag.

Økt kommersialisering fører til at mediene prioriterer sine egne rettigheter, mener Reidar Sollie. Han er leder for Norske Sportsjournalisters Forbund, og tror dette kan ha uheldige konsekvenser.

– Det er uheldig for de små idrettene. Dersom de forsvinner fra mediebildet, mister vi mangfoldet i sportsdekningen, sier Sollie til Medier24.

Han trekker frem NM-veka på NRK som et positivt eksempel på det motsatte.

– Her var mindre idretter et viktig innslag. Og det er jo for de største mediene dette er en viktig problemstilling, som for eksempel NRK og TV 2.

– Vrien balansegang

Sollie forteller at dette har vært et gjentagende tema for diskusjoner innad i forbundet. Der er det bred enighet om at prioriteringer av egne rettigheter er noe en bør være oppmerksom på, sier han.

– Det er ikke mulig å sette en eksakt grense, så det blir en vrien balansegang som hver enkelt rettighetshaver må forholde seg til.

NRK og TV 2 skal sammen sende kampene fra herrenes fotball-VM i Qatar til høsten.

– Det er for så vidt en litt annen problemstilling. Det har vært mye snakk om hvordan mesterskapet skal dekkes med tanke på menneskerettighetsbrudd og de dårlige forholdene for fremmedarbeidere i Qatar. NRK og TV 2 vil jo samtidig promotere sitt eget produkt for å få flere seere. De må finne ut hvordan de skal gjøre begge deler, sier Sollie.

Mener det har blitt verre

Økt kommersialisering og større interesse har gjort dette til et mer omfattende problem, tror Sollie.

– Mitt inntrykk er at det har forsterket seg litt. Det har blitt mer problematisk med de store kommersielle interessene som finnes. Det gjelder primært i TV-bransjen, men det sprer seg også til avisverden. Amedia har for eksempel rettigheter til å sende norsk fotball fra lavere divisjoner.

Han tror ikke det vil hjelpe dersom en bare aksepterer en slik utvikling.

– Det går an å si at «alle prioriterer sine rettigheter», men det blir litt for lettvint. Vi i forbundet er opptatt av at denne diskusjonen holdes varm, fordi det er viktig med bevisstgjøring.

Gjenspeiler interessen

Knut Espen Svegaarden er sportsreporter i VG. Den siste tiden har VG+ kjøpt flere rettigheter til å vise idrett, blant annet kamper fra den italienske toppdivisjonen i fotball.

– Hvis en går tilbake i tid, før VG hadde noen som helst rettigheter, ga dekningen et ganske riktig bilde av hva som var viktig i idretten. Med en gang et mediehus kjøper rettigheter, kommer en forventning om at det skal frontes i større grad. Da blir det gjerne en litt skjev fremstilling, sier Svegaarden til Medier24.

Samtidig påpeker han at det også finnes en logikk i prioriteringene.

– Det er nettopp interessen som gjør at for eksempel Premier League blir så dyrt. På den måten er det logisk at Viaplay, som nå har overtatt rettighetene til å vise det, prioriterer det høyere. Samtidig vil tidligere rettighetshaver, TV 2, ha færre innslag om det.

– Dersom noen kjøper rettigheter til en idrett som er mindre i Norge, for eksempel basket, vill det også vært unaturlig å gi det veldig mye oppmerksomhet, avslutter Svegaarden.

Powered by Labrador CMS