Fredag morgen bestemte programleder og daglig leder i Novemberfilm, Kjetil Johnsen, seg for å skrive et Facebook-innlegg, adressert til norske redaktører.
Her skriver den tidligere NRK-journalisten hvor lei han er av dårlige nyheter i media.
«Kjære alle redaktører: Jeg begynner å bli sliten og lei av dårlige nyheter. Kan dere ikke ihvertfall prøve å legge en og annen gladsak på topp innimellom? Vi er i ferd med å bli fullstendig mørke i hodet her ute!».
Johnsen tror samfunnet er kommet til et punkt hvor man har behov for å høre litt mer håpefulle nyheter.
– Jeg tror vi har et behov nå innerst i sjelen i det norske folk for å høre litt flere gode nyheter. Nå har det vært et mas og et gnål om dårlige nyheter i så lang tid, sier Johnsen til Medier24.
– Folkehelse-problem
Johnsen er selv journalist og mener han har et godt grunnlag å uttale seg på.
Pandemien har ført verden og Norge inn i den største krisen siden andre verdenskrig. Den tidligere NRK-profilen mener journalister og redaktører har kjørt seg inn i en negativ spiral.
– De er inne i en tørketrommel som er vanskelig å komme ut av, sier Johnsen.
Han mener konsekvensene av den pågående spiralen av negative nyheter kan ha store konsekvenser.
– Vi er i ferd med å få et folkehelse-problem i Norge hvis ikke avisene og redaktørene tar litt mer ansvar.
– Du mener avisene har et ansvar for folkehelsen?
– De har definitivt et ansvar for folks folkehelse. Vi snakker med mange mennesker gjennom Novemberfilm og opplever at mange begynner å få destruktive tanker. Folk ser ikke lenger lyset i tunnelen, svarer Johnsen og fortsetter:
– Da er det klart at norske redaktører har et ansvar for å fortelle at det også finnes positive ting her ute.
– Journalistens rolle er å lete frem kritikkverdige forhold. Blir det ikke for mye å forlange at man også skal lete frem gode nyheter?
– Det bør også ligge i enhver avis sitt samfunnsoppdrag å lete etter gode, positive nyheter.
Løfte opp gode nyheter mot helgen
Johnsen er klar på at det ikke er slik at norske medier ikke har gladsaker i ny og ne. Han viser til NRKs nye gladsak-satsing, Lyspunkt, som et godt eksempel på nettopp hvor viktig et slik fokus kan være.
Tidligere i uken skrev Journalisten at Lyspunkt allerede har fått over 800 000 sidevisninger.
At det bare er dramatiske og urovekkende nyheter som tiltrekker seg lesere er ikke Johnsen enig i.
– Det er litt myteomspunnet at det alltid må være en negativ vinkel på en sak for å få lesere. Det nekter jeg å tro. Jeg mener man vil få høye klikktall om man også vinkler nyheter positivt.
Men selv om redaksjoner har gode nyheter i egne seksjonssider, mener han de må gjøres enda mer synlig.
– De gode nyhetene må løftes helt opp på topp, gjerne inn mot helg. Dette er særlig viktig i den tiden vi er inne i nå hvor folk begynner å bli ganske utmattet og utslitt.