Ansvarlig redaktør i Se og Hør, Ulf André Andersen.
Ansvarlig redaktør i Se og Hør, Ulf André Andersen.

Se og Hør-redaktøren: – Helt ærlig så er jeg ikke så jævlig interessert i kjendiser

…men Se og Hør fortsetter å cashe inn på nettopp kjendiser. Og papir holder fortsatt liv i blekka.

Publisert Sist oppdatert

(VIKA KINA) Under årets Print- og papiraviskonferanse, arrangert av Medier24, fortalte Ulf Ándre «Uffe» Andersen om Se og Hørs tilnærming til print.

Kjendisbladet kommer ut tirsdager og fredager i dag, og står for 70 prosent av inntektene, ifølge sjefredaktøren.

Siden han tok over Se og Hør har de tenkt hvordan de skal maksimere innholdet sitt.

– Vi har den policyen at har vi eksklusive saker så vil vi gjerne ha dem ut på print først, for der tjener vi mer penger, fortalte Andersen, som fortsatte:

– Jeg har sett at det er mange redaktører som er kritiske til at vi har et pengefokus, men det har vi.

Og gjennom sin 46 år lange historie har Se og Hør solgt. 

– Vi har solgt én milliard Se og Hør i løpet av vår historie. Det er helt sinnsykt mye blader, og da kan dere tenke dere hvor mye penger det er, sier Andersen.

Har blitt mer digitale

Selv om inntektene fortsatt er papirtunge, har Se og Hør tatt steg inn i den digitale verdenen. I 2008 var distribusjonen løssalg.

Nå er ca. 50 prosent løssalg, mens resterende er abonnement.

– Vi forandret strategien vår. Det betyr også at løssalg er det mye mer penger i enn abonnement, for det er dyrere distribusjonsmessig. Men å strekke inntektene inn over en lengre periode så var det et smart valg, forklarer redaktøren.

Han avslører også at de ser på mulighet for pressestøtte.

Se og Hør har også kuttet i antall ansatte siden 2008 - fra 130 ansatte til rundt 30 medarbeidere. Bedriften er skrudd om for å bare satse på innhold, forklarer Andersen.

– I dag er vi kommet i den posisjonen at vi er den syvende største digitalt i Norge. Vi har gått forbi Aftenposten på mobil, som vi er veldig stolte av, sier han.

Ikke interessert

Andresen ble hentet til Se og Hør i 2008 for å rydde opp. I intervju på scenen med Medier24-redaktør Erik Waatland blir han spurt om han var interessert i kjendiser da han begynte i Se og Hør.

– For å være helt ærlig så er jeg ikke så jævlig interessert i kjendiser, sier han til lett humring fra salen.

Han fortsetter:

– Men etter å ha jobbet med dem så skjønner jeg at de er mennesker de også, som er like oss andre, har samme behov og utfordringer. Det som er spennende er at de har historier å fortelle. Det er det vi er opptatt av; å fortelle historier. Om de er kjente eller ikke spiller ikke så stor rolle for meg.

Waatland spør hvordan det er å stå i skvisen mellom å ha et papirprodukt som leses av eldre med å ha et digitalt produkt.

– Nå er det masse influensere, og jeg vet ikke hvem alle er en gang. Det vi gjør på papir, er at vi tar de gamle, gode kjendisene og rendyrker dem hele tiden. Våre lesere på papir mener for eksempel at influensere og folk som er på reality-show ikke er verdige å være i Se og Hør, svarer han.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS