(VIKA KINO): Under Print og papiraviskonferansen arrangert av Medier24, var samarbeidet om trykk og distribusjon et stort tema.
Dette har de store mediekonsernene samarbeidet om i mange år.
Men fra scenen åpnet Schibsted Media Norge-sjef, Øyulf Hjertenes, opp for samarbeid på nye områder når det gjelder papiravisen.
– Jeg mener vi også samarbeide om andre områder, blant annet annonse. Så lenge alle rundt bordet klarer å få et bedre regnestykke knyttet til papiravisen sin, så vil den være her lenger, sier Hjertnes under konferansen.
Vil gjøre det enklere for annonsørene
Hjertenes forklarer at det har vært spede tilløp til samarbeid i bransjen tidligere, men har tror man må gjøre det enda mer fremover.
– Jeg tror vi må tenke mer samkjøringer.
Han peker på at utfordringene for annonsørene i dag, er at produktene som mediene selger blir svakere siden dekningen blir dårligere.
Fra medienes side blir det dyrere å selge annonser fordi man selger færre annonser.
Overfor Medier24 viser Hjertenes til at papiropplaget faller, dekningen blir dårligere og salgskostnadene går opp.
– Hvis vi skal klare å ha en solid økonomi knyttet til papiravisen vår i årene som kommer, så må vi jobbe enda mer sammen. For annonser spesielt så tror jeg de store aktørene må finne enda mer sammen, sier Hjertenes til Medier24.
Disse aktørene er Schibsted, Amedia og Polaris.
– Vi kan gjøre det enklere for annonsørene våre til å kjøpe annonser for oss.
– Vi har veldig pene nye lokaler
John Kvadsheim, konserndirektør med ansvar for trykk og distribusjon i Amedia, var også invitert til konferansen.
Fra scenen ble han spurt om hva han tenker om at Schibsted åpner døren for samarbeid med andre aktører på annonser.
– Den døren har stått åpen i Amedia. Vi har veldig pene nye lokaler. Det er bare å gå inn den døren, sier Kvadsheim fra scenen.
Overfor Medier24 forteller Kvadsheim at han opplever at Amedia stort sett har hatt en åpen dør for samarbeid med andre konsern.
– Det å finne løsninger er en vinn-vinn, og som er tilpasset et marked. Det er det som er avgjørende i forhold til annonser, sier Kvadsheim.
Hjertenes beskriver dagens samarbeidsklimaet i bransjen som godt.
– Det er lettere å snakke om en del ting som for fem-seks år siden ville vært velig radikalt og kanskje umulig. Det er mulig å diskutere nå, og det tror jeg er bra, sier Hjertnes.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no