Det betyr at Midtskog som redaksjonell leder får ansvar for innholdet, det etiske og hva man skal dekke.
– Det er jo kjempespennende, spesielt nå når det skjer så store ting. Det er utrolig fryktinngytende, men samtidig interessant å kaste seg inn i rollen akkurat nå, sier Midtskog og legger til at avdelingen består av mange flink folk som gjør at overgangen føles tryggere.
Som produktleder, får Jørgensen ansvaret for Rampelys som produkt, og skal dermed utvikle området på andre ting enn innholdet, blant annet det kommersielle.
– Vi ser at særlig unge mennesker forventer mer av hvordan innholdet presenteres og legges fram. Vi må være mye bedre på video, forklarer Jørgensen.
Midtskog startet i jobben denne uken, mens Jørgensen starter på et senere tidspunkt. For VG Rampelys redaksjonelle ledere, ble det en hektisk start med kong Haralds sykdom og hjemreise.
– Det er en brå start. Men vi er et stort team i VG som samarbeider godt om de store tingene som skjer. Kongens innleggelse er viktig for hele nyhetsgulvet.
– Endrer litt retning
Omorganiseringen innebærer en plattformuavhengig tankegang for VG, inkludert Rampelys.
– Det blir et stort kompetanseløft for alle PSreporterne i avdelingen. Vi blir en mer helhetlig avdeling som vil tenke mer på tvers, og vil også tenke pluss og video. Vi blir målt på andre ting og endrer litt retning. Tidligere har det vært veldig fokus på breaking. Nå må vi også tenke ungt, pluss og TV, sier Midtskog.
– Hvordan vil leserne av Rampelys merke forskjellen?
– Vi vil ha et bredere tilbud. Nå skal vi straks i gang med å legge en større strategi, og den vil stake ut retningen for hva vi skal satse på fremover, svarer Midtskog.
– Kjernen i VG er breaking news, så nyheter vil fortsatt være veldig viktig, legger Jørgensen til.
Midtskog trekker fram kritisk journalistikk om kjendisene og influensere på spørsmål om hvordan kjendisjournalistikken burde utvikle seg fremover.
– Det må ligge i bunn. Også har kjendissfæren forandret seg. Før var det mer oversiktlig hvem som var kjendiser. Men for de yngste så ser vi at det er navn som man kanskje ikke har hørt om engang, sier Midtskog.
– Og kjendisene popper opp andre steder. Så vi må bli flinkere til å oppdage hvem som er de store navnene, legger hun til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no