Kåss til kvelds ble avsluttet tidligere i år.

NRK om «Kåss til Kvelds»: Nådde ikke riktig målgruppe

– Det hadde vært trist om vi hadde laget et program som ikke hadde fått reaksjoner da vi tar det av, sier underholdningsredaktør Charlo Halvorsen.

Publisert Sist oppdatert

(MARIENLYST): I slutten av februar ble det kjent at NRK hadde bestemt seg for å legge ned det populære talkshow-programmet «Kåss til Kvelds».

Talkshowet ble ledet av Else Kåss Furuseth og Markus Neby.

Torsdag var nedleggelsen gjenstand for debatt i Kringkastingsrådet etter at rådet hadde fått 220 klager.

Underholdningsredaktør i NRK, Charlo Halvorsen, forteller at de er glade for at programmet har fått såpass mange klager.

– Vi er egentlig fornøyd med så mange reaksjoner. Det betyr at vi gjennom syv sesonger har laget noe publikum setter pris på, sier Halvorsen.

– Det hadde vært trist om vi hadde laget et program som ikke hadde fått reaksjoner da vi tar det av, legger han til.

Samtidig påpeker underholdningsredaktøren at nedleggelsen ikke var lett.

– Nedleggelsen var noe av det vanskeligste som vi gjorde, fordi programmet hadde noen gode verdier som mange satt stor pris, ikke minst vi som laget det.

Da talkshowet ble tatt av luften tidligere i år, ble det forklart at nedleggelsen skyldtes kuttene som NRK måtte gjennomføre i budsjettet for 2023.

Under sin innledning til Kringkastingsrådet påpeker Halvorsen at det også var en annen viktig årsak til at Kåss til kvelds ble lagt ned.

– Gjennom de syv sesongene nådde ikke Kåss til kvelds målene og traff ikke målgruppen den skulle treffe, sier Halvorsen.

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sammen med leder for Kringkastingsrådet Snorre Valen og rådgiver i rådet, Erik Skarrud.
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen sammen med leder for Kringkastingsrådet Snorre Valen og rådgiver i rådet, Erik Skarrud.

Da NRK bestilte programmet, var målet at den skulle treffe en yngre målgruppe på strømmetjenesten NRK TV.

Ifølge Halvorsen traff Kåss til kveld under én prosent av dem under 30 gjennom NRK TV. På samme plattform traff programmet tre prosent av dem mellom 30 og 49 år.

– Den traff ikke som bestilt og planlagt. Vi har stor forståelse for klagene, og mye med serien vi er stolte av, sier Halvorsen.

Programmet la seg på et strømmetall på 80.000-90.000.

– Det er ikke helt der vi ønsker å ligge med et program som primært er bestilt til strømmetjenestene

Powered by Labrador CMS