Kampanje endte fjoråret med et driftsresultat på 2,41 millioner kroner. Det er en nedgang på 62 prosent fra året før, da de endte med 6,46 millioner. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Ansvarlig redaktør Knut Kristian Hauger er fornøyd med fjorårets resultat, tross nedgangen.
– Vi er veldig fornøyde med resultatene for fjoråret.
Det er robuste og solide tall i et vanskelig år, og det viser at Kampanje har
god kontroll på driften, sier Hauger.
Mediehuset hadde en salgsinntekt på 21,4 millioner kroner, ned fra 22,6 millioner året før. Samtidig steg kostnadene fra 16,2 millioner kroner til 19,7 millioner.
Årsresultatet endte på 1,8 millioner kroner, ned fra 4,5 millioner året før.
– Utfordrende økonomiske forhold
Kommersiell leder og forretningsutvikler Nina Gade Tenvik, forklarer nedgangen i inntektene med konjuktursvingninger og de makroøkonomiske forholdene som har drevet hele bransjen, både journalistikk, TV-produksjon, design og reklame.
– Det var utfordrende økonomiske forhold for store deler av næringslivet og det
påvirket naturlig nok også vårt resultat. Stillingsmarkedet nasjonalt falt med
30-40 prosent litt avhengig av bransje, og det var innsparinger i bedriftene
som også rammet oss og våre øvrige inntektskilder, sier Gade Tenvik.
Kampanje
Media henter sine inntekter fra hovedsakelig annonser, digitale abonnement og
salg av eventer og konferanser.
Til tross for sterk trafikkutvikling på
nettsiden, vekst i salget av digitale abonnement og flere utsolgte konferanser,
forteller Gade Tenvik at også det nye året vil bli utfordrende.
– 2024 blir også et svært krevende år. Vi håper på bedringer i økonomien, men har
budsjettert for et tøft 2024. Så får vi håpe at 2025 blir et år med betydelig
styrking av norsk næringsliv og økonomi. Heldigvis har vi lagt noen sterke år
bak oss med svært gode resultater. Vi har derfor spart opp en solid
egenkapital, nettopp med tanke på å stå støtt og sikre arbeidsplasser og
posisjon også i vanskelige tider, sier Tenvik.
Mediehuset har en egenkapital på 9,6 millioner kroner.
– Vi tenker langsiktig, driver lønnsomt og tapper ikke selskapet
for penger. Det gjør at alle som jobber i Kampanje kan være trygge på de ikke
mister jobben sin i morgen bare fordi markedet svinger. Dessverre er det ikke
alle i norsk medieindustri som har hatt gleden av å ha den følelsen de siste
årene, sier Hauger.
– Uansvarlig å ikke søke
Kampanje har også for første gang søkt om pressestøtte i år. Hauger sier det er vanskelig å si hva det vil si for året.
– Det er første gang vi søker så vi er usikre på hvordan det vil slå ut og om vi kvalifiserer til støtte. Men året i år blir uansett mer krevende enn i 2023, og da ville produksjonstilskuddet trygget driften vår i en vanskelig tid.
Han legger til at pengene skal gå til å fortsette å satse på journalistikken, utvikle teknologien de bruker og bedre brukeropplevelsen, slik at enda flere kan få glede av avisen.
– I tillegg ser vi at stadig flere nisjeaviser i Kampanjes tilstøtende markeder bygger seg opp med hjelp av pressestøtte-millioner fra den norske staten og da opplever vi samtidig at konkurransen ikke lenger foregår på like premisser. Det ville derfor være uansvarlig av Kampanje ikke å søke om den samme støtten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no