Adresseavisen endte fjoråret med et driftsresultat på 18
millioner kroner, opp fra -14,8 millioner året før. Det viser årsregnskapet.
Avisen økte inntektene fra 497 millioner kroner til 499 millioner.
Samtidig sank salgsinntektene fra 447 millioner til 442 millioner.
– Fjoråret var et bra abonnementsår,
hvor vi hadde en fin utvikling i abonnement og spesielt en sterk digital vekst.
Det hjelper resultatet, sier administrerende direktør i Adresseavisen, Tove
Nedreberg.
I 2022 endte Adresseavisen på et blodig minus. Det var knyttet
til endring av pensjonsordningen i avisen, og nedleggelse av pensjonskassen. Utgiftene
på 36,6 millioner kroner ble ført på 2022-regnskapet.
Nå er avisen tilbake på
pluss-siden, men med en kraftig nedgang fra 2021, hvor de endte med et driftsresultat
på 53 millioner kroner. 2021 var det siste året Adresseavisen hadde Finn-agenter,
som også gjorde at inntektene ble høyere.
EBITDA for mediehuset endre på 32 millioner kroner, en
nedgang på 4,2 millioner kroner.
Nedreberg sier at resultatet ble bedre enn forventet.
– Det ble en liten nedgang i
driftsresultatet, mot året før. Men vi ser at det ikke er tvil om at det er en
underliggende sterk nedgang på papirinntektene. Men samtidig har vi en god
utvikling på abonnement som reparerer, sier Nedreberg, og legger til at de også
har kuttet kostnader.
– Vi forventet et svakere
resultat enn dette. Vi er der resten av bransjen er, men hadde en sterk
utvikling lokalt i de digitale annonseinntektene.
Annonseinntektene for mediehuset falt med fem prosent i fjor,
fra 188 millioner kroner til 178,2 millioner kroner. Papirinntektene falt med 18
prosent.
Samtidig økte brukerinntekene med fem prosent, til 264 millioner
kroner.
Nedreberg legger til at året så langt har en god utvikling i abonnementsinntektene, men krevende i annonsemarkedet.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no