Fri Flyt hadde sitt dårligste driftsresultat noensinne i 2023- med 1,2 millioner i minus, ned fra 1,5 million i pluss i 2022, viser årsregnskapet.
Det var en igjen en nedgang fra 4,6 millioner kroner i 2021.
Journalisten omtalte saken først.
Inntektene falt fra 38,6 millioner kroner, til 34,9 millioner. Det er en nedgang på 9,4 prosent.
Kostnadene sank samtidig til 36,1 millioner kroner, fra 37 millioner.
Selskapets egenkapital har falt fra 9,1 millioner kroner til 8,1 millioner.
– En ordentlig trøkk fra annonsemarkedet
Magasinet Fri Flyt ble kjøpt av VG i 2021, og i starten av 2024 ble det flyttet til den nye nisjeavdelingen i Schibsted, som ledes av Sarah Sørheim.
Overfor Journalisten peker Sørheim, som også er styreleder i Fri Flyt, på flere faktorer bak de røde tallene:
– Fri Flytt hadde en voldsom vekst i antall abonnenter under pandemien. I 2022 så vi en dupp i antall abonnenter. Og i 2023 hadde vi en ordentlig trøkk fra annonsemarkedet. Vi er ekstra sårbare fordi sportsbransjen har vært ekstra utfordret. Folk kjøpte i fjor mindre sportsutstyr, og en stor andel av Fri Flyts inntekter er knyttet til tester, som er viktige både for abonnenter og annonsører, sier Sørheim til Journalisten.
I et lengre intervju med Medier24 utdyper Sørheim hva hun tenker om veien videre for Schibsteds nisjesatsing. Hun åpner opp om tilgangen på pengesekken etter Schibsted-splitten, mulighetene for bundling, hypervertikaler og nisjetankegang.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no