Torsdag presenterte Kantar hovedfunn fra sine ferske studier om norske 15-24-åringers nyhets- og underholdningskonsum. Jonas Østnes og Julie Saglien la frem funnene.
Blant annet har de sett på hvor sterkt de sosiale mediene står.
Saglien forteller at for de unge er sosiale medier kilden til alt.
– Unge opplever at norske medier er trege til å rapportere nyheter. De finner de på sosiale medier først, og nyhetene finnes overalt, sier Saglien og legger til:
– De unge viser også en større skepsis til hva medienes agenda er. De er opptatt av nøytralitet og viktigheten av å belyse en sak fra flere sider.
Ønsker nyhetene der de er
Kantar har også laget fire viktig prinsipper for unges
nyhetskonsum.
– De unge ønsker nyhetene er de allerede er. I tillegg er nøytralitet og å belyse sak fra flere sider viktig prinsipper i formidlingen, forklarer Saglien.
I tillegg ser de unge i stor grad etter forenklet og kortfattet innhold, legger hun til.
– Og så er gratis tilgang viktig. De er liten eller ingen betalingsvilje blant de unge. Det som koster penger, vil ikke de unge bruke, sier Saglien.
Kantar har også kartlagt de unges mediehverdag. Tallene viser at 94 prosent av de spurte bruker sosiale medier hver dag, og er det flest bruker tid på.
39 prosent lytter til radio hver dag, det er en økning på fire prosent fra forrige måling. Nettaviser går på samme tid ned fire prosent, til 66 prosent. 18 prosent oppgir at de leser papiravisen.
– Det kan høres høyt ut, men det tallet skyldes at lokalaviser trekker opp, sier Østnes.
Psykisk helse engasjerer mest
De unge opplyser i undersøkelsen at VG er deres foretrukne plattform for nyheter. I tillegg er også NRK hyppig nevnt.
Rapporten viser også at de unge bruker mye mindre tid på strømming enn tidligere. Tallene fra 2009 viser at de unge da brukte 129 minutter på lineært innhold. Nå er det samlede tallet for innhold, enten lineært eller strømming, 94 minutter.
Blant strømmetjenestene som de unge bruker er NRK den største norske plattformen, etter Youtube og Netflix. I tillegg er TV 2 størst av de kommersielle.
– En av tre bruker TV 2. Men HBO kommer bak raskt, og hadde en økning på 15 prosent, sier østnes.
Kantar har også sett på hvilke nyheter som engasjerer de unge mest. Øverst på listen ligger psykisk helse, som 41 prosent engasjerer seg for. På andreplass kommer skole og utdanning, på 40 prosent. Og på tredje ligger vold og kriminalitet på 34 prosent. 30 prosent oppgir krig og urolighet i utlandet, mens 26 prosent oppgir klimaendringene.