Mandag gikk rådgiver for sosiale medier Merethe Åsegård i NRK ut i et debattinnlegg og forklarte hvorfor NRK trekker ut nyhetstilbudet fra TikTok.
Bakgrunnen var at journalist og sjef for sosiale medier Eirin Larsen i Dagens Næringsliv mente at NRK Super burde være på det sosiale mediet.
Under møte i Kringkastingsrådet ble NRKs TikTok-exit behandlet.
Rådsmedlem Luqmann Wadood sier han kan forstå hvorfor NRK valgte å fjerne Supernytt, men han mener NRK går glipp av en stor målgruppe.
– TikTok–kontoen til Supernytt hadde en kvart million følgere, som nå er kastet bort. Dette er følgere VG bare kan drømme om å få, sier Wadood.
– Motvekt
Han påpekte at for veldig mange unge er TikTok plattformen hvor de har et forhold til NRK.
– Det er ingen tvil om at Supernytt på TikTok kan være et fullverdig nyhetstilbud for unge. Er det ikke bedre at Supernytt er på den plattformen, til en motvekt mot det som ikke er redaktørstyrt?
Avgjørelsen får derimot skryt av Kringkastingsråds-kollega Jøran Kallmyr.
Han påpekte at man kan se trendene i USA om hvor feil det slår ut når medieverden blir styrt av ikke-redaksjonelle medier.
– Det blir fake news, og det florerer av feil. I USA ser man at man ikke har tillit til redaktørstyrte medier, men heller noe som er snekret på bakrommet, sier Kallmyr.
– Modige
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen påpekte at NRKs strategi for tredjeparts plattformer har vært belyst flere ganger for rådet det siste året.
– Det er krevende for oss. Men NRK har en spesiell posisjon og kan gjøre dette. Vi er finansiert på en annen måte enn andre mediehus. Derfor kan vi eksprimentere som svært få andre har mulighet til å gjøre, sier Haugen.
Hun mener det er NRKs oppdrag å gå foran i møte med tredjeparts plattformer.
– Vi kan være modige i de valgene vi gjør med å trekke oss ut og redusere vår tilstedeværelse. Det synes jeg vi er, sier NRK-sjefen.