Randi Øgrey fra Mediebedriftenes Landsforening, Elin Floberghagen fra Norsk Presseforbund og Reidun K. Nybø fra Norsk Redaktørforening.Foto: Kent Olsen
Meta-strategi bekymrer Presse-Norge: – Håper de tar større ansvar
Både kulturministeren og presseorganisasjonene er bekymret etter at Meta fortalte at de intensjonelt har droppet trafikken på nyheter på Facebook.
Torsdag møtte kulturminister Anette
Trettebergstuen representanter fra norske og nordiske redaktørstyrte medier og
plattformselskaper til det andre dialogmøtet.
Etter møtet sier hun til Medier24 at hun opplever at hun og norske
medier har annet syn på tingenes tilstand enn det flere av plattformene har.
– Det bekymrer meg enormt at vi ser at trafikken knyttet til
redaktørstyrt innhold er droppet på Meta sine plattformer i hele Norden siden februar.
Og det bekymrer meg sterkt at de bekrefter at det er en villet utvikling, sier
Trettebergstuen.
Hun er tydelig på at utviklingen går utover demokratiet.
– Vi vet at mange, spesielt unge, bruker disse plattformene som
informasjonskilde. Når det blir mindre nyheter og mer av alt mulig annet som ikke
er kvalitetssikret, er det et demokratisk problem.
– Mer bekymret i år
Også de norske presseorganisasjonene er bekymret etter møtet.
– Jeg vil ikke si at vi er veldig glade for de signalene fra
alle selskapene, de er veldig ulike, sier generalsekretær i Norsk Presseforbund, Elin Floberghagen til Medier24.
Hun legger til at de
har utfordret selskapene både på kravene de leverte til kulturministeren
tidligere i år, og på tempoet.
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling
Nybø synes det er trist at Meta ikke tar et større samfunnsansvar.
– Jeg er mer bekymret når jeg går ut av dette møtet enn jeg
var etter møtet i fjor. Jeg setter pris på at Meta er ærlig og svarer på våre
spørsmål, men Meta er en så viktig del av spredningen av redaktørstyrt innhold,
og vi håper at de tar et større ansvar fremover, sier hun til Medier24.
Kjelling Nybø legger til at de setter pris på at TikTok var
med på møtet.
– Men så sier de at de er en underholdningskanal. Men de er
det første møtet med nyheter for en gruppe som alle redaktørstyrte mediene
sliter med å nå. Det må også TikTok tenke på. De har et ansvar.
Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey, sier at de må fortsette å utfordre selskapene.
– Vi har også et lokalvalg i år, og vi ønsker å engasjere de
unge til å stemme, da trenger vi at plattformene tar et ansvar.
Meta vil ikke svare
På vei fra Kulturdepartementet spør Medier24 politisk sjef Marianne Neraal i Meta om det er et bevisst valg å senke trafikken til redaktørstyrte medier.
– Brukerne har sagt til oss at de ønsker hovedsakelig innhold fra venner og familie. Våre algoritmer er tilpasset det, svarer hun.
Neraal kan ikke svare på om de har videre planer om å senke trafikken, men henviser til Metas publiserte algoritmer.
Medier24 stiller også spørsmål om hva hun tenker om tilbakemeldingen fra mediene. Der vil ikke Neraal svare.
Hun kaller møtet for konstruktivt og at hun setter pris på at statsråden tar initiativet.
– Vi har hatt god og løpende dialog med statsråden og mediene, og jeg håper vi kan fortsette den dialogen, sier politisk sjef Marianne Neraal i Meta.