– Selv om tallene for podkast foreløpig er små, er det tydelig den store vekstvinneren, spesielt på reklameinntekter, der slår de alle andre. Så her må bare lokalavisene bare slå seg på, både alene og igjennom samarbeid, sa Sandvik.
Han hadde også sett på de 33 avisene i LLA som var med i Kantar sin telling, og viste at selv om papiravisen har falt fra 68 prosent dekning til 40 prosent, og det digitale har økt fra 17 til 36 prosent, er papiravisen fremdeles viktig.
– Det er en dreining i markedet, men papiravisen er ikke død. Så ikke la papiravisen råtne bort.
Han påpekte at Kantars undersøkelser viser at informasjons- og handlings-dimensjonene er papiravisenes sterkest kort.
– Det er også viktig å påpeke at tallene for tilknytning til lokalmiljøet har vært helt stabil de siste tjue årene. Det er fremdeles 35 prosent med veldig sterk tilknytning til lokalmiljøet, og 29 prosent med ganske sterk, sa han og la til:
– Det er også 69 prosent som sier det er usannsynlig at de vil flytte fra lokalmiljøet. Og disse tallene har vært helt flate i mange år. Dette skal dere glede dere over, og bruke, sa han.
Småsteg innovasjon
Jens Barland fra Høyskolen Kristiania snakket også om medieinnovasjon.
Barland var klar på at innovasjon ikke trenger å være stort og massivt.
– Det kan godt være små enkle steg. Og så er det jo slik at mange små steg blir stort over tid, forklarte han.
– Mediene er skreddersydd for småstegs-innovasjon. Dere publiserer hver dag, da er det mulig å gjøre små endringer litt og sitt. Og det trenger ikke å være avansert. Ta en lav risiko, sa han.
Han trakk frem flere eksempler på aviser som har gjort små endringer.
– Se på Fjuken, og deres arbeid med stoff på dialekt. Det gjør lokalavisen til en sterk bærebjelke i miljøet. Og se på datastøttet journalistikk. Det er ikke bare SKUP, Schibsted og VG som driver med det. Det bør også dere gjøre.