Ingvar Sandvik fra Kantar hadde en klar bønn til lokalavisene fra scenen i Ålesund.

Kantars oppfordring til lokal­avisene: – Ikke la papiravisen råtne

Ingvar Sandvik fra Kantar var klar på at det er gode håp for lokalavisene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(ÅLESUND): Under landsmøtet til LLA i Ålesund presenterte Ingvar Sandvik fra Kantar medietrendene for 2022.

Han tok blant annet for seg de ferskeste tallene fra Kantar, som blant annet viser at avisene nå når 8 av 10 husstander i Norge.

Han påpekte også at det har forsvunnet en time med lineær-tv-titting de siste ti årene.

– Men levende bilder har fått økte total-minutter. Så det bør dere drive med. TV er langt i fra dødt, heller ikke lineær-tv, sa han.

– Papiravisen er ikke død

Han ba også lokalavisene huske på podkast.

– Selv om tallene for podkast foreløpig er små, er det tydelig den store vekstvinneren, spesielt på reklameinntekter, der slår de alle andre. Så her må bare lokalavisene bare slå seg på, både alene og igjennom samarbeid, sa Sandvik.

Han hadde også sett på de 33 avisene i LLA som var med i Kantar sin telling, og viste at selv om papiravisen har falt fra 68 prosent dekning til 40 prosent, og det digitale har økt fra 17 til 36 prosent, er papiravisen fremdeles viktig.

– Det er en dreining i markedet, men papiravisen er ikke død. Så ikke la papiravisen råtne bort.

Han påpekte at Kantars undersøkelser viser at informasjons- og handlings-dimensjonene er papiravisenes sterkest kort.

– Det er også viktig å påpeke at tallene for tilknytning til lokalmiljøet har vært helt stabil de siste tjue årene. Det er fremdeles 35 prosent med veldig sterk tilknytning til lokalmiljøet, og 29 prosent med ganske sterk, sa han og la til:

– Det er også 69 prosent som sier det er usannsynlig at de vil flytte fra lokalmiljøet. Og disse tallene har vært helt flate i mange år. Dette skal dere glede dere over, og bruke, sa han.

Jens Barland fra Høyskolen Kristiania

Småsteg innovasjon

Jens Barland fra Høyskolen Kristiania snakket også om medieinnovasjon.

Barland var klar på at innovasjon ikke trenger å være stort og massivt.

– Det kan godt være små enkle steg. Og så er det jo slik at mange små steg blir stort over tid, forklarte han.

– Mediene er skreddersydd for småstegs-innovasjon. Dere publiserer hver dag, da er det mulig å gjøre små endringer litt og sitt. Og det trenger ikke å være avansert. Ta en lav risiko, sa han.

Han trakk frem flere eksempler på aviser som har gjort små endringer.

– Se på Fjuken, og deres arbeid med stoff på dialekt. Det gjør lokalavisen til en sterk bærebjelke i miljøet. Og se på datastøttet journalistikk. Det er ikke bare SKUP, Schibsted og VG som driver med det. Det bør også dere gjøre.

Les alle våre saker fra LLA2022 her

Powered by Labrador CMS