Under den digitale konferansen Medieleder 2021 fortalte flere redaktører og ledere om utfordringene med å både innovere og motivere under pandemien. I en debatt med Ola Stenberg, produktdirektør i VG, Ingeborg Heidal, ansvarlig redaktør i KK, og Katrine Lia, ansvarlig redaktør i Agderposten, snakket lederne både om hvordan man beholder inspirasjonen blant de ansatte, og hvordan møtekulturen har endret seg.
Tungrodd
Heidal forteller at KK, som er avhengig av kreativiteten sin, har møtt utfordringer.
– Vi jobber med inspirasjon og feature. Og vi har tidligere vært vant til begeistrende møter på jobb. Det har vært en kjempestor utfordring å flytte det over på Teams, sier hun.
Hun påpeker at tekniske problemer stadig satte en stopper for kreativiten.
– Skurrende lyd, dårlig nett og avbrytelser. Da blir jobben min med å være begeistringsskaper mye viktigere. Og det har vært veldig tungrodd. Jeg har vært som en vaskeklut når jeg har vært ferdig om kvelden, forteller hun og legger til:
– Det er utrolig hvor mye jeg gleder meg til fysiske møter igjen, det trodde jeg aldri jeg ville gjøre.
Også Katrine Lia kjenner seg igjen i de digitale hverdagens stopper for kreativiteten.
– De beste sakene blir til mens man døs-prater ved kaffemaskina. Det å drodle med kollegaer, og spre inspirasjon er veldig viktig, sier Lia, som merker at de digitale møtene fort ble svært formelle.
– Det ble rett på sak, og veldig stramt. Nå har jeg endret på det. Spesielt på mandager, da starter jeg aldri rett på sak. Da må vi faktisk snakke om været, om hva folk har gjort i helga.
– Det er det døsete tullet innimellom som gir den gode journalistikken, sier hun.
Nye målgrupper
Det ble også diskutert hvordan de forskjellige mediehusene bruker tredjepartsplattformer som Facebook og Instagram.
Ola Stenberg forteller at VG i likhet med mange andre mediehus har mye å lære av sosiale medier.
– Det vi har lært er hvordan vi bedre bygger produkter og opplevelser som er rene digitale. Og vi følger nøye med på hva som gjør det bra i sosiale medier, for det setter standarden for hva brukeren vil ha, sier Stenberg.
Han forteller at mediehuset vil sette brukeren først, uavhengig av sosiale medier.
– Men da er vi nødt til å se på hva blant annet «kvinne 22» vil ha, og de har en helt annen kompetanse og andre forventninger enn eldre målgrupper.