Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, er klar på at de har ambisjoner om utvikle konsernet.
Konsernsjef i Polaris Media, Per Axel Koch, er klar på at de har ambisjoner om utvikle konsernet.

Polaris Media er nesten gjeldfri og har lommen full av Schibsted-penger

Nå har Polaris Media betalt ned store deler av gjelden. Men konsernsjefen vil ikke kjøpe for å kjøpe.

Publisert

(Hotel Continental): Tirsdag kom kvartalsrapporten til mediekonsernet Polaris Media for årets andre kvartal.

Konsernet har en EBITDA på 88 millioner kroner, en økning på 12 prosent fra andre kvartal 2023, justert for engangseffekter i fjorårets resultat.

Samtidig går konsernets driftsinntektene ned fra samme kvartal i 2023 med 5 prosent.

På Hotel Continental holdt konsernsjef Per Axel Koch resultatpresentasjonen.

– Resultatet er drevet av en veldig flott utvikling i brukerinntekter i Norge. Og så går distribusjon i Norge veldig fint. Men når du har utfordringer på annonser, så går totalinntektene ned, sier Koch til Medier24.

– Tilfredsstillende

Brukerinntektene økte med 2 prosent i kvartalet. Konsernets digitale abonnementsinntekter økte med 24 prosent fra samme periode i fjor.

I annonsemarkedet er situasjonen fortsatt krevende. Konsernets annonseinntekter endte 15 prosent lavere enn i andre kvartal i fjor, drevet av en nedgang på 25 prosent i papirbaserte annonseinntekter.

Under kvartalspresentasjonen uttalte konsernsjefen at de krevende tidene kan fortsette inn i 2025.

– Hvis dette fortsetter altfor lenge, så er det grunn til bekymring. Men vi er ikke der enda. Vi har tro på at det blir bedre, men det har tatt lengre tid enn vi hadde trodd.

Det krevende annonsemarkedet betyr at Polaris Media vil fortsette å holde et stramt kostnadsfokus. De opplyser at de vil realisere betydelige besparelser i andre halvår av 2024.

Koch peker på at den store effekten av sparetiltak som gavepensjon til alle ansatte som fyller 62 år i 2023 eller 2024, samt nedleggelsen av trykkeriet i Trondheim, vil vises i andre halvår av 2023.

– Generelt er ikke resultatet godt nok. Men jeg synes det er et tilfredsstillende resultat som er bedre enn i fjor. Vi kan ikke definere oss ut av et marked heller.

– Det må være strategisk riktig, sier Koch om hvordan de vil utvikle Polaris Media fremover.
– Det må være strategisk riktig, sier Koch om hvordan de vil utvikle Polaris Media fremover.

– Ambisjon om å utvikle selskapet

I vår ble det kjent at Polaris Media selger sin Finn-andel på 9,99 prosent til Schibsted. Aksjene ble verdsatt til 3 milliarder kroner, men ble solgt for 2,5 milliarder i B-aksjer til Schibsted.

I løpet av sitt korte eierskap i Schibsted har de allerede sikret seg en del av konsernets ekstraordinære utbytte. 

Polaris sin andel er på 690 millioner kroner, ifølge kvartalsrapporten. Den har blitt benyttet til å betale ned konsernets langsiktige banklån.

Konsernet har redusert den rentebærende gjelden med 566 millioner, ned til 75 millioner.

– Dere er nesten gjeldfri og har penger på bok. Hva er planene?

– Vi har en ambisjon om å utvikle selskapet, svarer Koch.

Han trekker fram at de har nesten 2,5 milliarder i likvide børspapirer i Schibsted Marketplaces.

– Det gir en muskel til å utvikle selskapet som er kjempebra. Men det må være å utvikle på en riktig måte. Det er ikke bare å kjøpe for å kjøpe. Det må være strategisk riktig. Men kommer det opp noen muligheter, så har vi muskler til å gjøre det.

– Hvilke følelse sitter du med for veien videre?

– Den er god. Vi har et utrolig bra konsern som lykkes godt. Da tenker jeg på at vi har en så fin utvikling i mediehusene.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS