assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Solveig Husøy
Foto: Endre Simonsen
Lanserer veileder for identifisering
Ny veileder skal hjelpe redaktørene å stå fjellstøtt i identifiserings-spørsmål. Og redaktørforeningen er klar på et én formulering må unngås.
Redaktørforeningen har lansert en ny veileder for
identifisering.
Assisterende generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Solveig
Husøy, presenterte den nye veilederen under Høstmøtet.
Hun forteller at identifisering er noe av det de får mest
telefoner om på sin «hotline».
– Vi er ikke fasiten, og vi er ikke PFU. Vi forsøker
å spille redaktører gode, og skal være et bidrag på veien til å stå godt i egne
vurderinger, sier Husøy.
Veilederen skal gi oversikt over gjerdestolper i
presseetikken rundt identifisering, i tillegg til å gi redaktører gode råd på
veien. Den er delt i tre.
• Identifisering av omkomne eller savnede
• Identifisering i forbindelse med klanderverdige forhold
• Identifisering av barn
«fremtidsbarnet»
Veilederen tar blant annet opp utfordringene med
identifisering av omkomne, og da ofte bildebruken. Der blir mange mediehus felt
i PFU fordi bildene er for gjenkjennelige for pårørende.
«Det som for redaksjonen kan se ut som en hvilken som helst
bil, med hundrevis og kanskje tusenvis av mulige eiere, kan identifisere den
avdøde for folk som detaljert kjenner til bilen og i tillegg kanskje vet omtrent
hvor føreren befant seg.»
Når det gjelder identifisering av barn, trekker de frem å ta
en test med «fremtidsbarnet».
– Man kan se for seg at dette barnet i fremtiden
kommer inn i redaksjonen som 25 åring og spør hvordan i alle dager denne saken
kunne publiseres. Vil man stå godt i argumentasjonen da, sier Husøy.
Ikke i samråd
I veilederen er redaktørforeningen også innom formuleringen «i
samråd med pårørende» som mange redaksjoner bruker, og skriver tydelig «NEI»
til det.
De påpeker at om man velger å publisere navn eller ikke, er
ene og alene redaktørens ansvar.
«Det er uheldig hvis vi pålegger mennesker i sorg å delta i
disse vurderingene eller ta medansvar for medienes beslutning. Det skal de
slippe. Formuleringer om samråd gir også et feilaktig bilde av hvem som har
ansvar for vurderingen.»
De påpeker at en publisering av navnet på en avdød like
fullt kan være en belastning for de nærmeste, og at det i mange slike saker kan
være klokt å kontakte de pårørende i forkant, slik at de er forberedt.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no