Dmitri Maruta
Færre brudd på reklamereglene hos norske TV-kanaler
Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV viser av TV-kanalene har blitt flinkere.
I høst avdekket Medietilsynet sju regelbrudd i kontroll av 14 programkonsepter. I vår ble det kun avdekket tre brudd på 18 konsepter.
– Vårens kontroll viser en klar forbedring i kanalenes etterlevelse av reglene som gjelder reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Hver vår og hver høst gjennomfører Medietilsynet omfattende tilsyn av de store satsingene til de største TV-kanalene.
I vårens kontroll er blant annet The Voice, Farmen kjendis, Spillet og Kompani Lauritzen på TV 2, Else!, Kongen befaler og 71 grader nord-team på TVNorge og Martha og Fetisha og Rikets Roast på VGTV vurdert.
De tre bruddene som ble avdekket, gjaldt mangelfull identifisering av sponsor hos TVNorge i to tilfeller, og utforming av sponsorplakat hos TV 2.
– Vi er fornøyd med at kringkasterne har blitt flinkere til å følge regelverket. Medietilsynet kommer til å fortsette å prioritere et aktivt tilsyn for å sikre at seerne ikke blir utsatt for mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer som er sponset og som inneholder produktplassering, blir merket på en tydelig måte, sier Sekkelsten.
Medietilsynet skriver at TVNorge har fått en formell varsel, mens TV 2 sin sak er løst gjennom dialog og veiledning.
Medietilsynet påpeker at de også kontrollerer også NRKs sendinger jevnlig.
– Selv om NRK ikke kan ha reklame i sine programmer, har de lov til å motta tilskudd fra sponsorer til enkelte programmer, som sportsarrangementer og sendinger fra viktige nasjonale begivenheter, sier Hanne Sekkelsten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no