Hamar Arbeiderblad endte 2023 med et overskudd på 4,3
millioner kroner. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Resultatet er en nedgang på 2,1 millioner kroner fra året
før, da de endte på 6,4 millioner kroner.
Inntektene for mediehuset sank ned 1,3 millioner kroner, til
106,1 millioner. Samtidig økte utgiftene med i overkant av 800.000 kroner.
Avtroppende sjefredaktør Katrine Strøm sier til Medier24 at
de er tilfreds med fjoråret.
– Vi er glade for at vi landet
såpass på beina, i en tid med store utfordringer for hele bransjen, sier Strøm.
Kuttet kostnader
Hun legger til at de i fjor tok flere grep for å bedre
lønnsomheten til selskapet, blant annet tilbud om frivillig gavepensjon, som
fire ansatte benyttet seg av.
– Vi kom godt ut av det, og
holder stødig kurs. Jeg har i min ledertid vært opptatt av at vi skal ha
muligheter til å satse på topplinjen, ikke bare på bunnlinjen, sier Strøm, for
sier at de har jobbet får å ta igjen et digitalt etterslep.
– I tillegg har vi kuttet kostnader
generelt og begrenset reisingen. Og der har alle bidratt og vist forståelse. Da
er det tilfredsstillende å se at det har hjulpet, sier Strøm.
I sin årsberetning skriver mediehuset at nedgangen i
resultatet skyldes restruktureringer på totalt 1,3 millioner kroner. I tillegg
vises det til en tilbakegang i annonseinntekter, og en større tilbakegang på
inntekter fra innstikk.
De skriver at opplagsinntektene er på samme nivå som i fjor.
Reklameinntektene til avisen endte på 26,75 millioner
kroner, mens opplagsinntektene endte på 78,1 millioner kroner.
De digitale abonnementsinntektene øker med 48,6 prosent, mens
avisinntektene går ned med 15,7 prosent.
Sparte mer på frekvenskutt
Avisen kuttet i frekvens fra seks til tre dager i fjor.
– Med den kostnadsveksten på
papir og kostnadene knyttet til distribusjon, har vi gått fra at det som
tidligere var veldig lønnsomme komplett-abonnenter, nå er blitt veldig dyre
abonnenter. Og at vi da klarer å få flere over digitalt, og at en større andel enn
forventet betaler fullpris, sier Strøm.
Hun legger til at året så langt også er bra.
– Vi har kuttet en del store
ledd i produksjonen, som vi nå får enda mer effekt av, sier Strøm og trekker
fram trykk og distribusjonskostnadene.
– Det var kostnader som ble
helt elleville etter at vi startet den planlagte endringen av frekvens, så det
ble en vesentlig besparelse. Og det ligger an til å bli et godt 2024, både om i
omsetning og digital vekst.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no