Illustrasjon, papir, papiravis, papiraviser.

Papirprisen synker: – Forlenger livet til papiravisen

Etter topp-punktet i 2022, har prisen på papir sunket med 25 prosent. Polaris Media-topp mener det vil holde papiravisen i livet lengre.

Publisert

Papiravisene og prisen på papir er fortsatt en stor utgiftspost hos mediehusene. Men etter en dobling i papirprisen i 2022, etter at Russland invaderte Ukraina, har prisen nå sunket igjen. 

Det forteller daglig leder i Papirkjøp AS, Bjørn Wisted, forteller til Medier24 

– Nå er prisen rundt 25 prosent lavere enn det toppunktet. Men prisen er fremdeles høyere enn før invasjonen, sier Wisted.

Etter prishoppet gikk Papirkjøp over fra helårskontrakter på pris, til kortere kontrakter, som kvartalskontrakter. Nå har de halvårskontrakter.

– Vi håper å komme tilbake til lengre kontrakter, som er mer forutsigbare. Samtidig mener vi at prisnivået nå er for høyt i forhold til hva avisen skal måtte betale, sier Wisted.

Innkjøpet faller

– Er det et håp om å få prisen ned til et normalt nivå?

– Det prisnivået som var før invasjonen var veldig lavt, så at vi skal tilbake dit er usannsynlig. Men vi mener at prisen skal ytterligere ned.

Wisted legger til at det er samtidig er signaler fra leverandørsiden om at prisnivået ikke er høyt nok.

– De mener prisen må opp igjen. Ikke tilbake til topppunktet, men en signifikant prisøning, sier han.

Samtidig som prisen har sunket, har også antallet tonn norske aviser kjøper inn synket jevnt og trutt de siste årene. 

Helt siden momsfritaket på digitale nyhetsmedier i 2016, har antallet tonn papir norske aviser kjøper falt drastisk. I 2022 kjøpte avisene i overkant av 30.000 tonn avispapir. I 2023 gikk det ned til litt under 23.000 tonn, en nedgang på 26 prosent.

I 2022 brukte Amedia 23 millioner kroner mer på avispapir enn året før. For Polaris Media var tallet 40 millioner.

Konsernsjef Per Axel Koch og CFO Jørgen Aune i Polaris Media

Forlenger levetiden

Økonomidirektør i Polaris Media, Jørgen Aune, sier til Medier24 at papirprisen har gått betydelig ned det siste året.

– Trykk og distribusjon samlet sett er vesentlige utgifter, det sier seg selv. Men det er positivt at papirprisen har gått ned, og det vil bidra til å forlenge levetiden på papir og utsette volumreduksjonen i noen grad, sier Aune.

Han legger til at leverandørene ønsker at prisen skal øke igjen, og at det kan endre situasjonen.

– Hvis pendelen svinger tilbake og prisen blir for høy, er min spådom at vi vil se et fall i papiravisene, sier han.

Aune påpeker at det er hvert enkelt mediehus som selv vurderer frekvens på papir.

– Men fra konsernets side er det åpenbart at hvis det blir større økninger i papirprisen, vil det få konsekvenser.

Aune mener likevel at tilbud og etterspørsel tilsier at markedet skal videre nedover.

– Det vil overraske meg om prisen skal skyte opp igjen, for etterspørselen går nedover.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS