Papiravisene og prisen på papir er fortsatt en stor utgiftspost hos mediehusene. Men etter en dobling i papirprisen i 2022, etter at Russland invaderte Ukraina, har prisen nå sunket igjen.
Det forteller daglig leder i Papirkjøp AS, Bjørn Wisted, forteller til
Medier24
– Nå er prisen rundt 25 prosent lavere enn det
toppunktet. Men prisen er fremdeles høyere enn før invasjonen, sier Wisted.
Etter
prishoppet gikk Papirkjøp over fra helårskontrakter på pris, til kortere
kontrakter, som kvartalskontrakter. Nå har de halvårskontrakter.
– Vi håper å komme tilbake til lengre kontrakter, som er
mer forutsigbare. Samtidig mener vi at prisnivået nå er for høyt i forhold til
hva avisen skal måtte betale, sier Wisted.
– Er det et håp om å få prisen ned til et normalt nivå?
– Det prisnivået som var før invasjonen var veldig lavt,
så at vi skal tilbake dit er usannsynlig. Men vi mener at prisen skal
ytterligere ned.
Wisted legger til at det er samtidig er signaler fra
leverandørsiden om at prisnivået ikke er høyt nok.
– De mener prisen må opp igjen. Ikke tilbake til topppunktet,
men en signifikant prisøning, sier han.
Samtidig som prisen har sunket, har også antallet tonn norske aviser kjøper inn synket jevnt og trutt de siste årene.
Helt siden momsfritaket på digitale nyhetsmedier i 2016, har
antallet tonn papir norske aviser kjøper falt drastisk. I 2022 kjøpte avisene i
overkant av 30.000 tonn avispapir. I 2023 gikk det ned til litt under 23.000
tonn, en nedgang på 26 prosent.
I 2022 brukte Amedia 23 millioner kroner mer på avispapir enn året før. For Polaris Media var tallet 40 millioner.
Forlenger levetiden
Økonomidirektør i Polaris Media, Jørgen Aune, sier til
Medier24 at papirprisen har gått betydelig ned det siste året.
– Trykk og distribusjon samlet
sett er vesentlige utgifter, det sier seg selv. Men det er positivt at
papirprisen har gått ned, og det vil bidra til å forlenge levetiden på papir og
utsette volumreduksjonen i noen grad, sier Aune.
Han legger til at leverandørene ønsker
at prisen skal øke igjen, og at det kan endre situasjonen.
– Hvis pendelen svinger tilbake
og prisen blir for høy, er min spådom at vi vil se et fall i papiravisene, sier
han.
Aune påpeker at det er hvert enkelt
mediehus som selv vurderer frekvens på papir.
– Men fra konsernets side er
det åpenbart at hvis det blir større økninger i papirprisen, vil det få
konsekvenser.
Aune mener likevel at tilbud og etterspørsel tilsier at
markedet skal videre nedover.
– Det vil overraske meg om
prisen skal skyte opp igjen, for etterspørselen går nedover.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no