Luksusfellen-programlederne Cecilie Tvetenstrand og Hallgeir Kvadsheim.

Luksusfellen-profilen mener det er for lite kritisk journalistikk om privatøkonomi

– Det var mer kritisk journalistikk rundt privatøkonomi før, sier programleder Hallgeir Kvadsheim før den 24. sesongen av Viaplay-programmet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Høsten er for alvor på vei, og tradisjonen tro er det klart for en ny sesong av Luksusfellen på Viaplay.

Dette blir den 24. sesongen av programmet hvor økonomiske eksperter hjelper vanlige nordmenn med å rydde opp i privatøkonomien.

Programleder og økonom Hallgeir Kvadsheim trekker frem den første episoden på spørsmål om hva som blir det mest interessante i den kommende sesongen.

Her skal de hjelpe Cecilie Fjellhøy som er kjent fra VG-saken Tindersvindleren.

– Alle har lest mye om henne. Men det man ikke har lest så mye om, er at hennes største mareritt starter når filmen slutter. Nemlig å få en ordning på de tre millionene som hun har blitt svindlet for, sier Kvadsheim til Medier24.

– Kan bli et mer aktuelt program

Luksusfellen startet opp i 2008, samme året som finanskrisen rammet verden.

Til tross for at Norge slapp billigere unna enn mange andre land, opplevde man ettervirkninger i 2009 og 2010.

– Da husker jeg at vi merket en større interesse for Luksusfellen. Vi hadde mange seere før, men det var spesielt da det tok seg opp, forteller Kvadsheim.

Nå preges hverdagen til nordmenn igjen av økonomi med inflasjon, krig i Europa og høye strømpriser.

Kvadsheim tror Luksusfellen igjen kan oppleve en større interesse seere som ønsker å bli mer økonomisk bevisste.

– Vi prøver å komme med en del tips, også som seeren kan følge. Det skal ikke bare være rettet mot deltakerne. Jeg tror det kan bli et mer aktuelt program som følge av at alt stiger i pris.

Programlederkollega Cecilie Tvetenstrand er klar på at den økonomisk situasjonen i samfunnet fører til at folk snakker med om økonomi.

– Kanskje dette gjør at flere tørr å si åpent at de har det tøft, og kanskje vil flere melde seg på som i utgangspunktet ikke hadde tenkt å gjøre det. De som melder seg på får vanvittig god hjelp, sier Tvetenstrand.

– Mer kritisk journalistikk rundt privatøkonomi før

I takt med at den økonomiske situasjonen i samfunnet er i endring, preger økonomi også mediebildet.

Samtidig hevder Kvadsheim at mange mediehus har trappet ned dekningen av privatøkonomien som stoffområde.

– Det synes jeg er veldig synd fordi vi har veldig god bruk for det, sier han.

Kvadsheim synes det er flott at mediene også skriver om råd for å håndtere økonomien, men han savner mer fokus på privatøkonomi i norske redaksjoner.

– Jeg så at dem som var spisse før hadde også et mer kritisk blikk på aktørene, altså bankene og forsikringsselskapene. Det var mer kritisk journalistikk rundt privatøkonomi før.

Programlederen kommer også med et eksempel, som han selv prøvde å få frem under pandemien.

– Reiseforsikringsselskapene var de store vinnerne under pandemien. De tjente milliarder på at folk ikke kunne reise mer, men betalte reiseforsikringene sine. Det var ingen diskusjoner og ingen tok det videre. Det synes jeg er helt mystisk og jeg synes det skjer mindre kritisk journalistikk rundt slike temaer, sier han.

Kvadsheim understreker at det skjer kritisk journalistikk på banker som enten setter opp renten for mye eller senker den for seint.

– Men i det store bildet så tror jeg det er for få spesialister.

Powered by Labrador CMS