Ukrainas ambassadør Vjatsjeslav Jatsuk under en pressebrief i Ukrainas ambassade i Oslo i februar i år.
Ukrainas ambassadør Vjatsjeslav Jatsuk under en pressebrief i Ukrainas ambassade i Oslo i februar i år.

Nesten 90.000 medieoppslag om Ukraina-krigen - nordmenn er fornøyde med dekningen

En undersøkelse viser at nordmenn er fornøyde med medienes dekning av krigen i Ukraina, men syns OL og utnevnelsen av ny sentralbanksjef fikk for mye plass.

Publisert

– Krigen i Ukraina er omtalt i nesten 90.000 store og små medieoppslag. Vi ser at flertallet av nordmenn mener mediene har balansert mengden omtale godt, sier sjef for Retriever, Guro Lindebjerg.

De har sammen med Respons Analyse gjennomført undersøkelsen.

Undersøkelsen Nyhetsbarometeret måler hvert kvartal medienes dekning av et utvalg nyhetshendelser. Den undersøker hvordan nordmenn vurderer medienes dekning av sakene, og hvilke følelser nyhetshendelsene vekker.

For mye plass

Hver tredje nordmann mener vinter-OL i Beijing fikk for mye plass i mediene, og nesten annenhver mener det samme om utnevnelsen av ny sentralbanksjef.

– Både ansettelsesprosessen og utnevnelsen av Jens Stoltenberg som sentralbanksjef engasjerte det politiske konservatoriet stort, og genererte en betydelig mengde medieoppslag. Men her ser det ut til å være en utakt mellom folket og mediene, sier Lindebjerg.

Stoltenberg har siden trukket seg fra stillingen, og Ida Wolden Bache er utnevnt til ny sentralbanksjef.

Lite følelser for OL

Vinter-OL i Beijing sørget for rundt 27.000 medieoppslag, og tall fra Retriever viser at dette er betydelig mindre enn forrige vinter-OL i Pyeongchang.

Likevel mener nordmenn at det ble for mye av årets OL.

– Halvparten oppgir at de ikke knytter noen følelser til Beijing-OL. Dette er oppsiktsvekkende. Tidligere har vi sett et stort positivt engasjement knyttet til sportsbegivenheter, sier Lindebjerg.

Strømpriser

Nordmenn rangerer de høye strømprisene som kvartalets nest viktigste sak etter krigen i Ukraina. Strømprisene har fått omtrent like mange medieoppslag som OL.

– Undersøkelsen viser at det er en klar sammenheng mellom typen følelser nyhetssaker vekker, og hvilke saker man mener fortjener mest plass i mediene. I denne saken er folket helt i takt med kjente nyhetskriterier, sier Marius A. Flaget, seniorrådgiver i Respons Analyse.

Powered by Labrador CMS