Fredag ettermiddag ble det kjent at mangeårig NRK-profil Tore Strømøy selger seg ut av lokalavisen Frøya.no og at Polaris Media Midt-Norge overtar eierskapet av avisen.
Dermed havner Frøya.no og den nye redaktøren, Lena Jørgensen i samme konsern som den konkurrerende avisen Hitra-Frøya.
På spørsmål fra Medier24 om hva hun tenker om at avisen hennes nå skal «gå til sengs med fienden, svarer Jørgensen:
– Det var noe av det første jeg selv spurte om da jeg fikk høre om salget. Jeg har et stort konkurranseinnstinkt, og for meg er det uaktuelt å gi opp konkurransen. Jeg ble raskt betrygget på dette punktet.
Og legger til:
– Vi skal være ultralokale, mens Hitra-Frøya mer er en regionavis. Jeg tror vi klarer å løse dette på en god måte. Vi har hatt litt «søskenkrangling» og konkurranse oss i mellom, men det er kjærlighet og respekt i bunn. Jeg tror Frøya har plass til to aviser.
– Jubler aldri over tap
– Fremover kan dere jo nærmest juble for å tape for Hitra-Frøya. Det må vel være en vinn-vinn-situasjon?
– For min egen del vil jeg aldri juble over tap. Det er ikke sånn jeg er laget. Vi går for å vinne, og har jobbet hardt for å bli lokalavisen på Frøya, og flere og flere leser oss. Vi har ikke tenkt å være snillere mot Hitra-Frøya fremover, sier Jørgensen.
31-åringen synes det er stor stas at hun er blitt valgt ut som ansvarlig redaktør for den digitale lokalavisen.
– Det føles som en stor ære. Jeg gleder meg, og er både nervøs og spent. Jeg har jobbet i avisen i seks og ett halvt år med Tore Strømøy som sjef, og har gått en god skole her. Jeg føler at jeg er så klar som jeg kan bli, sier hun.
Jørgensen forteller at hun ønsker å beholde mye av den profilen som Strømøy har bygget opp for avisen gjennom hans tid som redaktør.
Innføringen av en abonnementsløsning blir imidlertid et nytt element for lokalavisen.
– Tores filosofi om å prøve å holde nettavisen åpen har vært fin, og i ti-elleve år har vi klart det. Nå har det tvunget seg frem, sier Jørgensen, som mener dette er den eneste måten avisen kan utvikle seg videre på.
– Vil ha hele Frøya som abonnenter
– Hvor mange abonnenter håper du at Frøya.no har skaffet seg i løpet av 12 måneder?
– Det er litt tidlig å svare på. Helst vil vi jo ha hele Frøya som abonnenter. Det er det ultimate målet, så får vi se hvor mange år det tar.
– Tror du virkelig det er mulig å få til at så å si alle som bor på øyen abonnerer på avisen?
– Jeg tenker at alt er mulig. Det handler om innstilling, sier Jørgensen, som forteller at avisen vil bruke god tid på å vurdere hva slags stoff som skal være forbeholdt abonnenter, og hva som skal ligge åpent ute, sier Jørgensen.
Til slutt legger den nye redaktøren til:
– For min del handler det om å levere godt nok stoff. Da vil folk være villige til å betale for det, sier Jørgensen til slutt.