Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 og sportssjef Frode Buanes i VG
Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 og sportssjef Frode Buanes i VG

VG opplyser om sitt OL-samarbeid – det gjør ikke TV 2: – Kan jo ikke bli et OL i disclaimers heller

Både VG og TV 2 har hver sine avtaler med OL-rettighetshaver Warner Bros. Men kun VG velger å opplyse om dette overfor publikum.

Publisert Sist oppdatert

I bunnen av alle VG-saker om OL i Paris står denne faktaboksen:

«PS! Som en del av et redaksjonelt samarbeid med Warner Bros. opplyser VG i alle OL-saker at man kan se alt av OL på strømmetjenesten Max».

Sportssjef Frode Buanes forklarer at bakgrunnen for dette er oppdateringen av punkt 2.8 i Vær varsom-plakaten.

Han opplyser at avtalen med Warner Bros. Discovery gir VG en gitt mengde videohøydepunkter hver dag.

– Vi prøver å være ordentlige her. I denne oppdateringen så oppfordres man til generell åpenhet rundt avtaler, sier Buanes til Medier24.

– Vi har valgt å opplyse om dette, selv om konkurrentene ser ut til å ikke gjøre det samme, legger han til.

– Nesten OL i disclaiming

For nettopp konkurrenten TV 2 har også en henvisning til at man kan se alt av OL på Max i sine redaksjonelle saker om OL. Men de har ikke noen disclaimer i sakene sine.

Medier24 kjenner ikke til det konkrete innholdet i avtalene VG og TV 2 har med Warner Bros, og hva som eventuelt kan skille dem.

Sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 opplyser at de får et noe utvidet bildetilfang av video fra OL i avtalen med Warner Bros.

– I retur av det opplyser vi om hvor du kan se de ulike øvelsene som vi omtaler. Det opplever vi som relevant for brukerne, sier Jansen Hagen til Medier24 og fortsetter med at avtalen er tidsavgrenset og ikke en del av et redaksjonelt samarbeid.

I tillegg til henvisningen, betaler TV 2 også for å kunne benytte seg av et utvidet bildetilfanget. 

– Dette er kanskje ikke den største avtalen. Men helt prinsipielt, burde ikke TV 2 opplyse om at denne avtalen finnes?

– Kunne? Ja. Burde? Tja. Det kan jo ikke bli et OL i disclaimers heller. Det er interessant at VG gjør en annen vurdering, men de kan nok fort også ha et mer omfattende samarbeid med WB enn den marginale avtalen vi har under OL.

Jansen Hagen påpeker at han ikke kjenner til om VG har en større avtale enn det TV 2 har, og dermed opplever det som mer naturlig å opplyse om avtalen.

– Prinsipielt er alle i mediene tjent med og positive til mer åpenhet og flere disclaimers, men akkurat hvor listen ligger kan nok vurderes ulikt fra gang til gang. Det er også vanskelig å sammenlikne vår og VGs vurderinger her, all den tid omfanget av VGs avtale er ukjent for meg.

Bakgrunnen for at TV 2 ønsker et utvidet bildetilfang fra OL, forklarer sportsredaktøren med at det er blant det største som skjer i idrettsverden.

– Også i Norge har OL en helt spesiell posisjon. Å kunne tilby levende bilder har høy verdi i et mesterskap.

– Smålig

VGs sportssjef Buanes mener at publikum vil se store idrettsøyeblikk, også på nytt i ettertid.

– VG har en god tradisjon med å sette klipp inn i en kontekst, slik at enda flere vil se det. Dette handler ikke bare om et OL-gull i tikamp. Det kan også være en fiffig scenen fra ping-pong som ikke mange har fått med seg.

Faktaboksen skapte reaksjoner på Facebook-gruppen Norske Journalister. Her ble det stilt spørsmål om dette er reklame på redaksjonell plass.

–En av VGs viktigste oppgaver under et OL er å gi folk oversikt. Det gjør vi på en rekke ulike måter, både gjennom forklarende artikler og en god kalender og øvelsesoversikt, sier Buanes.

– Å skrive i artikler at man kan se alt av OL på Max, mener vi også er god forbrukerinformasjon – uavhengig av at vi har en avtaleforpliktelse om å opplyse om det.

Medier24 har også stilt spørsmål til TV 2s sportsredaktør om hva som skiller henvisningen til hvor man kan se OL, fra reklame.

– Reklame? Nei, tvert imot burde mediehus langt ofte omtale hvor publikum kan finne live idrett. Det er ingen ting vi får flere henvendelser rundt eller skaper større frustrasjon, spesielt blant eldre seere, enn forvirringen om hvem som sender hva når. Det bør vi lytte til – og ikke være så smarte eller smålige som vi kan bli noen ganger.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS