Programleder Ole Rolfsrud overrasker redaksjonssjef i NRK Sport, Anders Sårheim, med en fransk alpelue.
Programleder Ole Rolfsrud overrasker redaksjonssjef i NRK Sport, Anders Sårheim, med en fransk alpelue.

NRK fikk OL-rettighetene for under ett år siden: – Måtte planlegge i rekordfart

NRK er klar til å vise OL for første gang på 12 år. – Det er en OL-kultur i huset som har ligget litt i dvale, sier programleder Ole Rolfsrud.

Publisert

(MARIENLYST): I fjor høst ble det kjent at NRK hadde fått rettighetene til å vise all friidrett fra OL i Paris 2024

Fredag braker det løs i Paris med åpningsseremonien, og NRK Sporten har rigget seg klar for idrettsmesterskapet.

Blant annet er redaksjonslokalet på Marienlyst fylt med OL-plakater, franske alpeluer og baguetter.

Ole Rolfsrud skal være programleder i studio på Marienlyst. Han kjenner at Sommer-OL-følelsen har begynt å komme for alvor.

– Det kan egentlig bare sammenlignes med Fotball-VM. Jeg merker en klar buzz i redaksjonen. Jeg gleder meg enormt til å komme i gang med åpningsseremonien, forteller Rolfsrud.

– Det er en veldig stolthet over at OL er tilbake på NRK, sier programleder Ole Rolfsrud.
– Det er en veldig stolthet over at OL er tilbake på NRK, sier programleder Ole Rolfsrud.

– Måtte planlegge i rekordfart

Forrige gang NRK fikk sende TV-bilder fra et OL var London 2012. Samtidig har NRK hatt rettighetene til å sende OL på radio de siste mesterskapene.

Kristine Skeide er allmennkringkasterens egen OL-sjef.

– Jeg er jo veldig spent. Vi er vant til å ha mye mesterskap og planlegge store eventer, forteller Skeide. 

Men hun påpeker at det da som regel er en del av redaksjonen som har disse eventene.

– OL er så stort at det involverer hele sporten, og veldig store deler av huset.

I alt er det 100 som er i sving for NRK når OL skal sendes. Rundt 30 vil være i Paris, mens 70 ansatte vil jobbe fra Marienlyst.

Opprinnelig var det Warner Bros. Discovery som sitter på rettighetene til å vise hele OL. Men den 17. november ble det kjent at NRK har kjøpt rettighetene til å vise friidrett fra mesterskapet.

– Er det kort tid til å forberede seg?

– Det er kort tid, ja. Vi kom inn i dette OL-selskapet lenge etter at folk hadde satt seg til bords. Så vi måtte planlegge i rekordfart, svarer Skeide.

Hun påpeker at kringkasterne ofte kjøper rettighetene god tid i forveien. NRK har blant annet skaffet seg rettighetene til å vise OL de neste 12 årene.

– Da vet du hva som kommer om to, fire og åtte år. Så fikk vi dette mesterskapet under ett år før det starter. Men vi har tatt på oss løpeskoene og begynt å løpe, sier NRKs OL-sjef.

Kristine Skeide er NRKs egen OL-sjef.
Kristine Skeide er NRKs egen OL-sjef. Her tester de studioet før åpningssermonien.

– Vi fikk indrefileten

Programleder Rolfsrud var selv i NRK Sporten under Sommer-OL i Beijing i 2008 og i London i 2012.

– Det er en OL-kultur i huset som har ligget litt i dvale. Det er en veldig stolthet over at OL er tilbake på NRK, og kommet litt hjem igjen. Jeg opplever en veldig entusiasme rundt at vi har OL igjen, og med entusiasme kommer også overskudd til å gønne på sammen.

Redaksjonssjef i NRK Sport, Anders Sårheim, understreker at NRK har en solid OL-muskel som har vært i bruk på tross av at allmennkringkasteren ikke har hatt tv-rettighetene til OL fra 2o12 til 2024.

– Vi har hatt veldig store operasjoner på radio og digitalt, sier Sårheim.

Samtidig som NRK sender friidrettsøvelser fra Paris, sender også Warner Bros. Discovery øvelser utover mesterskapet.

Sårheim forteller at de har et godt samarbeid med medieselskapet.

– Vi har hatt god dialog med dem hele veien. Vi kommer til å informere om hverandres sendinger. Men vi kommer også til å konkurrere om seerne når det kommer til friidrett. Sånn er det.

Det er i nettopp friidretten at Norge kanskje har flest medaljemuligheter under OL.

Sårheim er klar på hva han tenker om at NRK klarte å få i land akkurat de rettighetene.

– Vi fikk indrefileten. Det var stort da vi fikk kjøpt det ut, og det har blitt mulig enda større. Norsk friidrett blomstrer og blir mer og mer attraktivt som tv-produkt.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS