Sven Størmer Thaulow, konserndirektør for data og teknologi i Schibsted, er klar på hvorfor det er viktig for konsernet med en egen fremtidslab.

Schibsted forbereder seg for fremtiden - oppretter egen Futures Lab

– Vi ønsker å utforske flere forskjellige scenarier for fremtiden som kan komme til å treffe Schibsted.

Publisert Sist oppdatert

Schibsted har etablert en egen Futures Lab, opplyser mediekonsernet.

Laben skal «øke Schibsteds langsiktige resultater, utforske nye teknologier, og bygge partnerskap og samarbeid med eksterne aktører innenfor sine områder», heter det i en pressemelding.

Future Lab skal spesielt utforske tre fremtidsscenarier: allestedsværende tilkoplinger, digitale identiteter og syntetisk revolusjon.

Futures Lab skal ledes av Andreas Bengtsson, som er tidligere teknologidirektør for Finn og markedsplassen Blocket i Sverige. I tillegg går Anders Grimstad og Ian Vännman i ledelsen.

– Legg merke til at navnet er Futures Lab, og ikke Future Lab. S-en i navnet understreker at det er flere mulige fremtider, ikke bare en. Vi later ikke som om vi vet svaret, men ønsker å utforske flere forskjellige scenarier for fremtiden som kan komme til å treffe Schibsted, sier Bengtsson.

Sven Størmer Thaulow, konserndirektør for data og teknologi i Schibsted, er klar på hvorfor det viktig for konsernet å opprette laben:

– Det siste året har Schibsteds ledelse sammen med Future Today Institute brukt mye tid på å utforske ulike signaler og trender for å bygge fremtidsscenarier. En av konklusjonene i prosjektet var at vi trenger å investere mer i å forstå endringene som ligger foran oss og hvordan de kan påvirke Schibsted. Schibsted Futures Lab skal hjelpe oss å oppnå dette, sier han.

Powered by Labrador CMS