De siste årene har flere mediehus gått sammen for å samarbeide om sportsrettigheter. Her fra TV 2 og Amedias partnerskap, de siste fotball-EM og VM på NRK og TV 2, samt Discovery og NRKs samarbeid i sommerens OL.
De siste årene har flere mediehus gått sammen for å samarbeide om sportsrettigheter. Her fra TV 2 og Amedias partnerskap, de siste fotball-EM og VM på NRK og TV 2, samt Discovery og NRKs samarbeid i sommerens OL.

Ser en stadig sterkere trend på sportsrettigheter

Flere medier samarbeid om sportsrettigheter. Ekspert mener det kan gå utover forbrukeren.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke ble det kjent at NRK og TV 2 skal dele på fotball-EM for kvinner i 2025

Avtalen føyer seg inn i rekken av samarbeidsavtaler mellom mediehus når det gjelder sportsrettigheter.

Under sommerens OL delte Discovery friidrettsøvelsene med NRK, TV 2 har inngått partnerskap med Amedia når det gjelder norsk fotball, mens vintersporten er delt mellom blant annet NRK, TV 2 og Viaplay.

TV 2 og NRK deler på fotball VM for menn i 2026, og ski-VM i Trondheim neste år.

– Det er en stadig sterkere trend. Når man kjøper rettigheter, så kjøper man enten sammen, eller så kjøper man, og så selger man og deler ut rettigheter i ettertid, sier Lasse Gimnes, rådgiver i GimCom og ekspert på sportsrettigheter, til Medier24.

Lasse Gimnes, rådgiver i GimCom og ekspert på sportsrettigheter.

– Strategiske salg

Gimnes mener det er flere grunner til at mediehusene velger å dele på rettigheter.

– Men først og fremst handler det om økonomi. Når det er så dyre rettigheter, så er det fint å finne noen å dele kostnadene med, forklarer han.

– Er det noen tanke bak hvem rettighetshaverne velger dele de ulike rettighetene med?

– Ja, det er ikke bare taktiske salg. Det er også strategiske salg hvor man ser på å gjøre noe sammen.

Partnerskapet mellom TV 2 og Amedia for norsk fotball involverer også MyGame hvor begge medieselskapene var inne med investeringer.

I tillegg har NRK rettighetene til å vise cupen i norsk fotball.

– Selv om TV 2 var den som sikret rettighetene, og er den store på norsk fotball, så selger de likevel ut noe. Det kan være flere årsaker. En ting er økonomi, men en annen ting er plass med tanke på sendeskjemaet. Det handler om å finne et balansepunkt.

– Veldig synd

– Hvordan tror du det påvirker publikum at det er så mange aktører som deler på de samme rettighetene?

– Det er klart at det gjør det veldig vanskelig for forbrukeren, svarer Gimnes.

Han viser til at den siste langrennssesongen med vinter-OL, var den totale sesongen fordelt på disse rettighetshaverne: Discovery med TVNorge, Viaplay, NRK og TV 2.

Denne vinteren deler Viaplay, TV 2 og NRK på rettighetene for langrennsøvelsene.

At aldersgruppen mellom 50–60 år er overrepresentert blant TV-publikum, gjør det ikke bedre, mener Gimnes.

– Det er mange som ikke klarer å følge med i den kanal-slalåmen, og vi vet at det er en del som har gitt opp dette. Det er veldig synd for de idrettene det angår.

– Kan denne delingen av rettigheter slå tilbake på mediene på et tidspunkt?

– Ja, det er klart. Mye handler om medievaner, og folk flest er vanedyr. Det er ikke så lett å finne fram, som igjen betyr at kanalene går glipp av seere. Dette gjør det vanskeligere, men jeg tror det er noe vi må leve med.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS