Lasse Gimnes

Tror internasjonale giganter er på vei inn i sportsmarkedet i Norge: – Kan påvirke prisingen

Disney og Amazon er allerede inne i det svenske og danske sportsmarkedet. Ekspert tror det bare er et tidsspørsmål før de byr på sportsrettigheter i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Den internasjonale strømmegiganten Disney har meldt sitt inntog i Skandinavia i kampen om sportsrettigheter.

I september ble det kjent at det amerikanske selskapet sikret seg rettighetene til Europa League og Conference League i både Sverige og Danmark.

Ekspert på sportsrettigheter, rådgiver Lasse Gimnes i GimCom, tror det er sannsynlig at vi vil se både Disney og andre amerikanske aktører i kampen om sportsrettigheter på det norske markedet om noen år.

– Det tror jeg vil skje. Plutselig er det forhandlinger om rettigheter på det norske markedet på sport, som en av de flere multinasjonale gigantene er med på, sier Gimnes til Medier24.

– Bra betalingsvilje

I tillegg til Disney, har også Amazon skaffet seg en bit av sportsrettighetene i Norden, gjennom strømmetjenesten Prime Video.

Tidligere i år ble det kjent at Viaplay har solgt unna Premier League-kamper til Amazon Prime i Sverige og Danmark.

Overfor Kampanje utelukker ikke det amerikanske selskapet at de også vil prøve å kjøpe sportsrettigheter i Norge.

Prime Video har ingen kommentar om norske sportsrettigheter, svarer head of PR Nordics, Max Bellman, når Medier24 henvender seg.

Gimnes trekker fram at Amazon Prime allerede har vist at de satser på sportsdokumentar med serien om Ingebrigtsen-brødrene, «Born to run».

Han mener det er spennende for idretten at flere aktører vil kunne konkurrere om de samme rettighetene, og nevner Netflix som en annen mulig aktør.

Selv om det svenske markedet er dobbelt så stort som det norske, peker Gimnes på at sport står sterkt her til lands.

– Sport har vist seg å ha en bra betalingsvilje, sier han og peker på det han kaller for topp-produkter som Premier League og den norske Eliteserien, som har lang varighet.

– Sport er ofte inngangen til å få volumer på premium.

Tror det kan påvirke prisingen

I Sverige har Disney inngått samarbeid med Aftonbladets Sportsbladet, som er eid av Schibsted.

I Norge har man sett flere ulike samarbeid på tvers av mediehus. Blant annet NRK og TV 2, NRK og Warner Bros. Discovery, og VGs samarbeidsavtale med Viaplay om deling av videoklipp fra Premier League.

Gimnes tror det kan bli mer samarbeid om sportsrettigheter i fremtiden.

– Her er ingenting skrevet i stein. Selv om den samarbeider med den, så kan dette fort snu seg til andre samarbeid etter hvert. Det handler om å finne vinn-vinn-situasjoner.

At det kommer internasjonale giganter inn, kan også få en konsekvens for de norske aktørene.

– Det kan påvirke prisingen, noe som vil føre til at to norske eller to nordiske må stå sammen.

Medier24 har vært i kontakt med Disneys nordiske direktør Hans van Rijn. 

Han forteller at de for øyeblikket konsentrerer deg om sportsrettighetene de har for UEFA Europa League og UEFA Conference League i Sverige og Danmark.

– I Norge fortsetter vi å jobbe med underholdningstilbudet vårt innen både reality, komedie og drama for folk i alle aldersgrupper. Utover det har vi ikke mer konkret informasjon å dele på dette tidspunktet, uttaler Rijn.

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Lene Eltvik Vindfeld i TV 2 sier til Medier24 at det er stor konkurranse om sportsrettigheter, 

– Vi forholder oss til de konkurrentene som til enhver tid er i vårt marked. Disney har, med flere, etablert seg med sportsrettigheter i Norden, og vi forventer at disse globale aktørene vil bidra til fortsatt hard konkurranse om sportsrettigheter i tiden fremover, sier Vindfeld.

NRK har foreløpig ikke besvart Medier24s henvendelse om en kommentar til denne saken.

Powered by Labrador CMS