(BERGEN): Torsdag kveld stakk Joachim Førsund av med Fortellerprisen 2022 under journalistkonferansen Fortellingens kraft.
Han vant for podkastserien «Balladen om Håkon Banken» sammen med Ragnhild Fangel Jamtveit og Kine Jeanette Solberg.
Førsund står også bak podkaster som Tobias, Det svarte flagget, Koht vil leve og Familiene på Orderud.
Under en sesjon på Fortellingens kraft forklarer Førsund hvordan han finner historiene sine.
– Veldig ofte kommer en idé ut av en opplevelse at jeg ikke skjønner noe. Det kan være en hendelse, en person eller en historie jeg ikke får grep om og som føles paradoksal med fullt av feil og motsetninger, sier Førsund fra scenen.
– Det begynner med et «hæ?». Så prøver jeg å finne en forklaring og prøver å forstå det som har skjedd, fortsetter han.
Skal ikke moralisere
Tirsdag 9. november 2021 løp Rustam Louis Foss nedover Theresesgate i Oslo med en kjøkkenkniv og var aggressiv og truende mot folk.
Han endte opp med å bli skutt og drept av politiet.
Denne hendelsen er også utgangspunktet for Førsunds siste podkast, «Mannen i Theresesgate».
– Det forsto jeg heller ingenting av når det skjedde. Det var det veldig store paradokset med at han skulle vært en lovende skuespiller, masse venner og tilsynelatende ressurssterk. Men likevel så hjelpeløs og farlig som han var i Theresesgate, forteller Førsund.
Den erfarne journalisten er klar på forståelsen av hovedkarakteren i fortellingen, Louis Foss, var viktig.
– Det er en karakter jeg er nødt til å forstå, og få lytterne til å forstå. Det er en jeg må være lojal mot gjennom hele fortellingen, ellers har jeg mislyktes. Hvis jeg begynner å moralisere over det han gjør, så velger jeg litt for lettvinte løsninger.
Førsund forklarer at man kunne valgt en løsning der personer som kjente Louis Foss kunne beskrevet han med adjektiver, men mener det ikke ville gi det beste bildet av hovedpersonen.
– Det funker ikke helt når personen er så sammensatt og komplisert som det Rustam er, forteller Førsund og fortsetter:
– Da prøver vi å lete i materialet etter situasjoner og scener som forteller hvem han er.
Han er klar på at arbeidet med «Mannen i Theresesgate» har vært krevende.
– Det er fordi han er så sammensatt. Han har skremt og skadet mange mennesker. Samtidig som vi forsto at han var et menneske som veldig mange var glad i, forteller Førsund.
– Men det var hele tiden viktig for meg å minne folk på at han var et menneske, legger han til.
– Media har blitt et sted hvor det lønner seg å være slagferdig
Hovedkarakteren i både «Mannen i Theresesgate» og «Balladen om Håkon Banken» har gått bort.
Førsund fikk spørsmål om hvilke refleksjoner han gjør i å gå inn i historien til en død person sitt liv.
– Vi reflekterer veldig mye over det, i samråd med pårørende og NRKs etikkredaktør. Så vurderer vi det fra gang til gang. Men jeg opptatt av å være så tett på livet som overhodet mulig. Jeg er også veldig tett på kildene min, også etter mikrofonen er slått av. Hvis de ikke syntes at det ville bli bra, så hadde jeg ikke gjort det.
Førsund fikk i tillegg spørsmål om hvorfor det ikke var flere ekspertkilder i «Mannen i Theresesgate». Louis Foss har tidligere vært dømt til tvungen psykisk helsevern.
– Det er et bevisst valg. Jeg vil ikke ha «talking heads» inn i en fortelling på den måten. Det synes jeg ødelegger litt.
– Men jeg gjorde også et langt intervju den som var sakkyndig, legger han til.
Han mener også podkast at er formatet hvor det er lettest for vanlige folk å tre fram.
– Media har blitt et sted hvor det lønner seg å være slagferdig, morsom, erfaren og profesjonell. Men i en podkast er alle disse adjektivene i veien for en ordentlig fortelling.