Nyhetsredaktør Sivert Rossing rykker opp og blir sjefredaktør i Trønder-Avisa.
Rossing returnerte til avisen i slutten av 2019 etter å ha jobbet i Nationen i flere år, og gleder seg nå over oppgavene som venter ham som sjef over sommeren.
– Det kjennes veldig godt og selvfølgelig litt overveldende. Det er et stort ansvar, sier Rossing til Medier24.
Han forteller at han har latt seg imponere over Trønder-Avisa det siste året.
– Jeg føler at vi får til mye bra og at vi lager en god avis. Det vil jeg at vi skal fortsette med, sier han.
– Vil dominere nyhetskampen
– Hva ønsker du å oppnå som sjef i Trønder-Avisa?
– Det er veldig mange svar på det spørsmålet. Åpenbart ønsker jeg at vi fortsetter den positive utviklingen på antall abonnenter og i brukerinntekter som vi har, svarer Rossing.
Han forteller også om planene han har for avisens journalistikk.
– Vi ønsker å være mediet som dominerer nyhetskampen i området vårt, og oftere sette nasjonal og regional dagsorden.
Rossing er klar på at han ønsker at flere fra utenfor Oslo og de store byene skal være med på å prege samfunnsdebatten.
– Oslo er en boble, der det ofte er de samme menneskene som debatterer langs de samme aksene, mens vi som lever ute i landet kanskje føler at debatten er litt fjern for oss.
Den vordende sjefredaktøren , mener det vil være en styrke å få frem flere stemmer i den landsdekkende debatten.
Blant annet ser han på debattsamarbeidet Trønderdebatt, som Trønder-Avisa blant annet har sammen med Nidaros, som en del av dette.
– I Norge er det en generell utfordring at få utenfor Oslo når ut i Oslo, selv blant kommentatorer og redaktører, sier han.
– Har lært meg veldig mye
På spørsmål om hva som vil være den største utfordringen for Trønder-Avisa de neste årene, peker Rossing blant annet på at de nå gjennomgår et generasjonsskifte.
– For noen år siden ville jeg sagt at det var den litt usikre økonomiske situasjonen. Slik det har føltes nå og de siste månedene, har problemet vært å få tak i nok godt kvalifisert personell.
Han understreker også at usikkerheten i annonsemarkedet ikke er borte.
– Det ligger der som et usikkerhetsmoment hele tiden. Vi føler i liten grad at vi har sterk medisin for å påvirke det, sier Rossing.
– Du etterfølger John Arne Moen som sjefredaktør, hva har du lært av ham?
– John Arne er en typisk pressemann.Det er et eget begrep der man er en klassisk avisredaktør, men også en tydelig stemme i samfunnsdebatten.
Rossing kaller også Moen for en av de mest kunnskapsrike i denne rollen.
– Han har lært meg veldig mye om hvordan norsk presse er og har vært, og hvilken rolle vi må ta i samfunnet.
– Vi må være mer enn en nyhetsformidler. Det er den tydeligste lærdommen.