Torsdag i forrige uke presenterte Polaris Media kvartalstallene for fjerde
kvartal i 2023.
Konsernet endte fjerde kvartal med inntekter på
942 millioner kroner, ned fra 968 millioner. Det er en nedgang på fire prosent.
Konsernsjef Per Axel Koch sier at resultatet
ikke er tilfredsstillende, men viser til at markedet fremdeles er tøft.
Det siste året har de gjennomført flere kutt,
både i norske og svenske mediehus, og på trykk.
Konsernet melder at effektene
fra kuttene vil merkes i 2024 og 2025, og utgjør 300 millioner kroner.
– Per i dag mener vi det er nok. Men det er
klart, det er ingen som vet hvordan markedet utvikler seg, sier Koch til Medier24.
Har tro på regionale bundle-pakker
– Vi måtte kutte en god del årsverk, og det er
ikke noe hyggelig. Men så har vi prøvd å gjøre det på en god måte, for vi har
måttet få kontroll på kostnadene, sier Koch.
Samtidig kan konsernet vise til vekst i digitale
brukerinntekter.
– Det koker alltid ned til at vi må lykkes med
den digitale transformasjonen. Derfor synes jeg det er så hyggelig å se at når
det skjer store kritiske situasjoner i Norge, som det ekstremværet vi har
opplevd etter nytt, at leserne strømmer til våre medier, ikke bare de store,
men også de små, sier han og legger til:
– Når det skjer lokale, store hendelser, skal
leserne komme til oss og ikke til de nasjonale mediene. Og der har vi kommet langt.
Koch viser også til at bundle-pakker er noe
brukerne setter pris på.
I januar meldte konsernet at de inngikk abonnementsavtale
med Schibsted, som gjør at Adresseseavisens og Fædrelandsvennens abonnementer får
tilgang til VG+, E24 og Podme.
Amedia har i flere år hatt sin løsning +Alt, og
i 2022 kom Schibsted med Full Tilgang.
Koch sier at det er aktuelt for konsernet å se
på regionale pakker.
– Vi har mer tro på at regionale bundles passer
våre lesere. Amedia har valgt sin modell, og de er godt fornøyd med den, men vi
tror ikke det passer for oss. Vi tror det vil komme mer av regionale pakker,
sier han.
Har godt samarbeid med Schibsted
I løpet av året får også Polaris Media «ny»
eier.
Schibsted er største eier i konsernet og meldte i desember at de deler
selskapet i to, og tar mediene av børsen.
Eierskapet i Polaris Media flyttes
over til det nye selskapet, Schibsted Media.
Koch sier at det ikke vil bety store endringer
for dem.
– Det vil være Schibsted Media som får
eierposten, og sånn sett er det bra, for de vil være mer dedikert til de
publisistiske. Men vi har tre store eiere, og håper de fortsatt vil ha et godt
samarbeid, og det er ingen grunn til å tro noe annet. Vi har et godt og spennende
samarbeid med Schibsted
«Oljefondet» Finn.no
Polaris Media har også eierandel i Finn.no. De
eier 10 prosent av rubrikkselskapet, og Koch omtaler selskapet som konsernets «oljefond».
I 2022 mottok konsernet et utbytte på 74 millioner kroner fra selskapet.
– Det er klart at det å sitte med ti prosent av
selskapet er ingen ulempe, sier Koch.
Under onsdagens kvartalspresentasjon hos
Schibsted, ble eierskapet til Polaris i Finn.no diskutert, og om den burde
selges.
Da sa konsernsjef Kristin Skogen Lund at eierskapet var noe man måtte
se på, og finne en god løsning på, fordi selskapet endres og Polaris flyttes
over til Schibsted Media.
– Hvis det skulle bli slik at noen ønsker å
snakke om posten, tar vi den praten. Men vi kommer ikke til å spørre om det,
sier Koch.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no