Konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund presenterer resultatene for fjerde kvartal onsdag.
Foto: Kent Olsen
Lønnsomheten i nyhetsmediene: Schibsted selger seg ut av Viaplay
Avslutter investeringen i Viaplay etter et halvt år. Samtidig gjør lønnsomheten i nyhetsmediene et kjempehopp.
Onsdag la Schibsted frem kvartalstallene for fjerde kvartal
i 2023.
Den viser at konsernet endte på en EBITDA
(inntjening før renter, skatt og nedskrivninger) på 684 millioner kroner, opp
fra 651 i samme kvartal i fjor. Inntektene økte fra 3,98 til 4,08 milliarder
kroner.
– Finansielt leverte vi nok et solid kvartal, tatt i betraktning at den makroøkonomiske utviklingen i Norden fortsatt er utfordrende når sentralbanker prøver å navigere i den delikate balansen mellom å opprettholde vekst og håndtere inflasjonspresset, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i rapporten.
I rapporten kom de også med nyheten om at de nå selger seg ut av Viaplay.
– Etter en grundig evaluering av fordelene ved våre opsjoner, og gitt den forventede endringen i vår selskapsstruktur, har vi tatt beslutningen om å avvikle og avslutte vår investering i Viaplay, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.
Schibsted brukte rundt 380 millioner kroner på aksjene i september i fjor, men har siden den gang tapt nesten hele den summen grunnet krisen i Viaplay.
Da selskapet i januar kom med en kriseplan for å redde selskapet, mistet Schibsted sin innflytelse, da de ikke var blant eierne som skulle kjøpe seg mer opp.
Schibsted-klubbene har tidligere reagert på investeringen, som de mener tapper sine egne avishus.
– Selv om utviklingen i Q4 viser at vi ikke er immune mot det nåværende makroøkonomiske miljøet, fortsetter produktene våre å ha høyt engasjement og rekkevidde. Dette utgjør en meningsfull forskjell i folks liv, og posisjonerer Schibsted og våre kjernevirksomheter godt til å levere på våre ambisjoner og mål i årene som kommer, sier administrerende direktør Kristin Skogen Lund.
Nyhetsmediene kan vise til en økt lønnsomhet i fjerde kvartal skriver de. EBITDA endte på 266 millioner kroner, en økning på 47 prosent fra samme kvartal i fjor.
Inntektene for nyhetsmediene øker fra 2,01 milliarder kroner til 2,06 milliarder.
Driftsmarginen øker også til 13 prosent, fra ni prosent i samme kvartal i fjor.
Schibsted skriver i rapporten at vekst i PodMe og «Full tilgang»-pakkeløsningen i de norske mediene er noe av det som driver økningen. De viser også til kostnadsprogrammet for nyhetsmediene, som ble annonsert i januar i fjor.
I desember kom nyheten om at Schibsted vil selge
nyhetsmediene til Stiftelsen Tinius og ta de av børsen. Salget vil gjennomføres
i løpet av 2024. Nyheten ble møtt med glede fra både klubbledere og redaktører i konsernet, og konsernsjef Skogen Lund kalte det en historisk dag.
Schibsted foreslår et utbytte på 2 kroner per aksje, som utbetales i mai 2024.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no