Mann med briller ser inn i kameraet foran en strand.
Salgsdirektør Gunnar Nilsen i Schibsted Kyst.

Schibsted Kyst rigger seg for nye tider: – Nå er vi på mange måter en konkurrent til Finn

Som følge av splitten tar den kommersielle avdelingen for Schibsteds kystaviser over kunder fra Finn. – Det er selvfølgelig knyttet en god del spenning til det, sier salgsdirektør.

Publisert

Fra nyttår mister Schibsted Media persondataen til Finn.no som følge av splitten mellom avisene og Schibsted Marketplaces.

Dermed blir det et annet innhold i de datadrevne produktene deres, forteller salgsdirektør Gunnar Nilsen i Schibsted Kyst.

Han styrer annonsedelen til Schibsted Media på Vestlandet, inkludert Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

– Hele medieorganisasjonen har vært nødt til å bli mer bevisst på dataene våre. Vi har et vertikal-prosjekt som går på tvers av redaksjonene, produktmiljøet og annonsemiljøene, og der kommer det mye spennende, sier Nilsen til Medier24.

– Til nyttår vil vi ha det vi mener er veldig gode svar på den utfordringen, legger han til.

– Fortsatt Norges største

Schibsted-splitten ble kjent tidlig i år, og 1. september var skilsmissen et faktum for den kommersielle delen av Schibsted Media.

Dermed ble forholdet til Finn.no snudd på hodet.

– Nå er vi på mange måter en konkurrent til Finn, sier Nilsen.

Finn.no har betjent fire bransjer: stillingsmarked, motor, eiendom og bankfinans.

Nilsen er klar på at de ikke vil ta fra Finn markedsposisjonen som de har innenfor de nevnte områdene.

– Men når det gjelder merkevarepengene, så har jeg en veldig god følelse på våre vegne.

Han tror ikke at avisene skal tilbake igjen som destinasjon hvor brukerne søker etter bil, jobb eller bolig.

– Men at vi vil ha en sterk posisjon innenfor hva de aktørene gjør for å brande seg selv, styrke merkevaren sin og rekruttere nye kunder, har vi en veldig god følelse på.

Schibsted Media jobber nå med å utvikle annonseproduktene til å stå uten Finn.

– Vi er optimistiske innenfor mange områder. Dekningen er fortsatt skyhøy. Vi er fortsatt Norges største, selv uten Finn – spesielt i regionen vi betjener her.

– Så du sover ikke dårlig om natten?

– Nei, nei! Tvert imot så tror jeg mange finner energi i dette, inkludert meg. Sjokket var nok der da vi fikk vite det. Så har det blitt jobbet godt over tid for å forberede oss på dette, svarer Nilsen.

– Nye relasjoner må bygges opp

Schibsted-splitten innebærer også relativt store endringer på kundesiden for Nilsens avdeling.

Kyst har blant annet vært Finn sin forlengede arm på vestkysten.

– Det er en del endringer som skjer der, og det er en del omsetning som går ut som følge av det, sier Nilsen.

Men avdelingen overtar også betjeningen av en rekke kunder som Finn tidligere har betjent på vegne av mediene i Schibsted.

– Nettoen blir at vi faktisk får et større antall som vi nå skal betjene, enn det vi hadde før splitten.

Planen fremover for avdelingen blir dermed å få fart på kundeforholdene.

– Og selvfølgelig å opprettholde og øke omsetningen som Finn har hatt på disse kundene.

– Er det en risiko når man tar over et kundeforhold fra noen andre?

– Selve overleveringsprosessen innebærer at nye relasjoner må bygges opp, svarer Nilsen.

Han forklarer at både Finn og Schibsted Media har visst om splitten lenge, og dermed kunne gjennomføre prosesser for å sørge for gode overleveringer.

– Dette har vi vært bevisste på. Men det er selvfølgelig knyttet en god del spenning til det.

Nilsen understreker at de ser fram til nye og spennende tider, og er klar på at det ikke ligger an til å bli noe nedbemanning.

– Vi skal være nøyaktig samme antall hoder. Det blir ingen nedbemanning eller grep som blir tatt i forbindelse med det, men kostnadsfokuset er stadig høyt. 

Powered by Labrador CMS