Siv Juvik Tveitnes, Dag Sørsdahl, Øyulf Hjertenes og Per Magne Tveiten leder både konsernene og er styreleder i flere publikasjoner.
Siv Juvik Tveitnes, Dag Sørsdahl, Øyulf Hjertenes og Per Magne Tveiten leder både konsernene og er styreleder i flere publikasjoner.

Medier24s gjennomgang:

Dette er styreadelen i norsk mediebransje

Se oversikten over hvem som styrer flere av de største mediehusene i landet.

Publisert

Medier24 har nylig kartlagt styrelederne hos Amedia og Polaris. Oversikten viser styrelederne i 154 aviser over hele landet.

Nå har Medier24 kartlagt hvem som kontrollerer og styrer flere av de største mediehusene i landet.

Oversikten inneholder aviser i Schibsted, Aller Media, Mentor Medier og flere presseorganisasjonee.

Se den fulle oversikten nederst i saken:

Tidligere BT-folk styrer Schibsted

Schibsted Media har nylig vært gjennom en skilsmisse fra Markedsplassene. Siv Juvik Tveitnes fortsetter i rollen som konsernsjef, mens Øyulf Hjertenes er norgessjef.

Begge har tidligere hatt sentrale posisjoner i Bergens Tidende (BT), og de to besitter flere styrelederverv i konsernet. 

Juvik Tveitnes er styreleder i VG og Aftenposten, mens Hjertenes er styreleder for avisene i vest, BT og Stavanger Aftenblad.

Hjertenes er også styreleder for nyhetsbyrået NTB, som er eid av flere mediebedrifter.

Juvik Tveitnes er også styreleder for interesseorganisasjonen Mediebedriftenes Landsforening.

Schibsteds annonsdirektør, Christian Haneborg, er styreleder for E24, mens  nisjegeneral Sarah Sørheim er styreleder i Shifter.

Tidligere Høyre-politiker

I Aller Media Nordic er det konserndirektør Dag Sørsdahl som har kontroll over de fleste styreledervervene.

Ifølge Proff er Sørsdahl styreleder i både Aller Media, Dagbladet og Se og Hør.

På samme måte er konsernsjef Per Magne Tveiten i Mentor Medier styreleder for konsernets aviser. Det gjelder både Dagsavisen, Morgenbladet og Vårt Land.

I TV 2 er det den danske konserndirektøren i Egmont-konsernet, Hans Jacob Carstensen, som er styreleder. Egmont eier TV 2.

Blant konsernene er den tidligere Høyre-politikeren og daglig leder i Amediastiftelsen, André Støylen, styreleder for Amedia.

Daglig leder i Stiftelsen Tinius, Kjersti Løken Stavrum, er styreleder i Schibsted Media, mens Trond Berger er styreleder i Polaris Media.

Anette Sofie Olsen er styreleder i DN Media Group, mens Dag Sørsdahl er styreleder for Aller Media.

I Norsk Presseforbund er nestleder i Norsk Journalistlag, Hege Fagerheim, styreleder. Ansvarlig redaktør i Utdanningsnytt, Kaja Mejlbo, er styreleder i Fagpressen.

– Ville blitt kaos uten like

Ifølge aksjeloven er styrets oppgave å forvalte og styre selskapet.

Sturle Rasmussen er partner i Skavl, og har vært styreleder i over ti små og mellomstore mediehus. Blant annet har han tidligere vært styreleder for Schibsteds daværende lokalaviser.

Han understreker at han uttaler seg på generelt grunnlag om styrets funksjon, når Medier24 ringer og spør hva som er særegent for et styre i et medieselskap.

– Det er rolleforståelse, både ens egen og andres rolleforståelse, sier Rasmussen til Medier24 og forklarer at det går to veier.

En styreleder skal både forstå at det gjelder spesielle regler rundt publisert og upublisert materiale, samt redaktørrollen og loven om redaksjonell frihet. Samtidig skal man forstå at utover dette, gjelder de samme plikter for et mediestyre som for styrer i alle andre aksjeselskaper, forklarer han.

– Det å holde fast på at folk som er utpekt av et konsern til å sitte i styret, ansatterepresentanter, at alle styremedlemmer sitter der som et individ med ansvar ovenfor selskapet, ikke på vegne av sin avdeling, fagforening eller aksjonær, samt at redaktøren forstår at styret har både rett og plikt til å bestemme overordnet styring og strategi, sier han og fortsetter:

– Det å sørge for at styret har den rette rolleforståelsen, det har alltid vært noe vi har måtte jobbe med når jeg har sittet i styrer. Det nok en utfordring i alle styrer, men ekstra stor hos mediene.

Oversikten viser at flere av konsernsjefene også er styreledere i de ulike publikasjonene til konsernet.

På spørsmål om hvorfor han tror flere av konsernene har endt opp med en slik løsning, peker Rasmussen på at det er stor forskjell på de ulike medieselskapene.

– Generelt som en hovedregel tenker jeg at hvis et stort konsern har konsernsjefen som styreleder, så er det et tegn på at det meste av beslutningene blir tatt mer operativt og at det er et mindre aktivt styre enn vanlig.

– Men det er ikke nødvendigvis noe negativt i seg selv, legger han til.

Rasmussen mener derfor at rolleforståelsen og grenselinjene for hva som er styrets ansvar blir desto viktigere.

– Et styre har selvsagt rett til å delegere oppgaver til andre. Men ansvaret kan det ikke løpe bort fra. Det er individuelt og det er lovfestet.

Han mener en slik løsning ikke nødvendigvis er problematisk.

– Hvis Amedia skulle hatt 100 helt løsrevne styrer så ville det blitt kaos uten like.

Oversikten tar utgangspunkt i opplysninger hentet fra proff.no. Medier24 tar forbehold om at det kan forekomme feil.

Powered by Labrador CMS