Kristoffer Egeberg, daglig leder i Faktisk.no

Faktisk.no økte inntektene: – Ekstremt hektisk år

Ansvarlig redaktør, Kristoffer Egeberg, sier 2023 blir roligere enn fjoråret. 

Publisert Sist oppdatert

Faktisk.no økte salgsinntektene fra nær 700 000 kroner i 2021 til nær 1,9 millioner kroner i fjor. Det viser årsregnskapet.

Ansvarlig redaktør for Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, sier til Medier24 at økningen sier noe om aktivitetsnivået.

– Fjoråret var et ekstremt hektisk år for en liten mediebedrift som Faktisk, sier Egeberg.

Han viser til prosjektet Faktisk Verifiserbar, hvor 32 medaribedere og 12 mediehus jobbet sammen for å verifisere bilder, videoer og nyheter fra krigen i Ukraina. Faktisk.no har styrt prosjektet.

– I tillegg har vi holdt ganske mange kurs og foredrag, både knyttet til Verfiserbar-prosjektet med også faktasjekk og kildesøk, i tillegg til skolesatsingen Tenk, sier han.

Egeberg legger til økningen også kommer etter to stengte år.

– Det bærer jo preg av at alt har åpnet igjen etter to år med covid.

 Merker prisoppgangen ekstra godt

Mediehuset endte fjoråret med samlede inntekter på 19 millioner kroner, opp fra 16,1 millioner, en økning på 18 prosent. 

Faktisk.no er en ideell virksomhet, og legger pengene de får fra eierne og bidragsyterne tilbake i driften. De legger også ut informasjon om hvilke midler de får på nettsiden.

Egeberg sier at mediehuset godt merker prisoppgangen i samfunnet.

– Den har ikke gått upåaktet hen, og som en ideell virksomhet merkes det ekstra. Så selv om aktiviteten øker, går også kostnadene kraftig opp.

Redaktøren forteller at aktiviteten for mediehuset så langt er lavere redaksjonelt i år enn i fjor, i og med at Verifiserbar-prosjektet nå er lagt på is.

– Vi skal nok ikke ha like høy aktivitet i år. Men samtidig, det kan brått skje noe, slik det faktisk gjorde i fjor vår, og da er vi beredt til å ta et slikt ansvar igjen, sier Egeberg.

 – Har blitt en liten mediebedrift

Skolesatsingen Tenk var også en av vinnerne på årets statsbudsjett, og økte fra fem til sju millioner kroner, forteller Egeberg.

– Og vi har mange spennende prosjekter fremover. Og så ser vi de erfaringene vi gjorde med Verifiserbar-prosjektet kan være gull verdt hvis bransjen ser den samme verdien, og det tror jeg mange gjør.

Og ekstra fornøyd er han med veksten til det lille mediehuset.

– Vi startet med sju personer i 2017, og var en ganske liten redaksjon. Nå er vi blitt en liten mediebedrift på 15 personer, og er i vekst, sier han.

Egeberg legger til at et annet stort prosjekt de jobber med er innsyn.no.

– Det er et håp om at vi får lansert det i løpet av året, og det vil bli ekstremt viktig, ikke bare for Faktisk, men for hele bransjen og alle som jobber med innsyn og offentlighet, sier Egeberg.

Powered by Labrador CMS