Faktisk.no økte salgsinntektene fra nær 700 000 kroner i
2021 til nær 1,9 millioner kroner i fjor. Det viser årsregnskapet.
Ansvarlig redaktør for Faktisk.no, Kristoffer Egeberg, sier
til Medier24 at økningen sier noe om aktivitetsnivået.
– Fjoråret var et ekstremt hektisk år for en liten
mediebedrift som Faktisk, sier Egeberg.
Han viser til prosjektet Faktisk Verifiserbar, hvor 32 medaribedere
og 12 mediehus jobbet sammen for å verifisere bilder, videoer og nyheter fra
krigen i Ukraina. Faktisk.no har styrt prosjektet.
– I tillegg har vi holdt ganske mange kurs og foredrag, både
knyttet til Verfiserbar-prosjektet med også faktasjekk og kildesøk, i tillegg
til skolesatsingen Tenk, sier han.
Egeberg legger til økningen også kommer etter to stengte år.
– Det bærer jo preg av at alt har åpnet igjen etter to år
med covid.
Merker prisoppgangen ekstra godt
Mediehuset endte fjoråret med samlede inntekter på 19
millioner kroner, opp fra 16,1 millioner, en økning på 18 prosent.
Faktisk.no er en ideell virksomhet, og legger pengene de får
fra eierne og bidragsyterne tilbake i driften. De legger også ut informasjon om
hvilke midler de får på nettsiden.
Egeberg sier at mediehuset godt merker prisoppgangen i
samfunnet.
– Den har ikke gått upåaktet hen, og som en ideell
virksomhet merkes det ekstra. Så selv om aktiviteten øker, går også kostnadene
kraftig opp.
Redaktøren forteller at aktiviteten for mediehuset så langt
er lavere redaksjonelt i år enn i fjor, i og med at Verifiserbar-prosjektet nå
er lagt på is.
– Vi skal nok ikke ha like høy aktivitet i år. Men samtidig,
det kan brått skje noe, slik det faktisk gjorde i fjor vår, og da er vi beredt
til å ta et slikt ansvar igjen, sier Egeberg.
– Har blitt en liten mediebedrift
Skolesatsingen Tenk var også en av vinnerne på årets
statsbudsjett, og økte fra fem til sju millioner kroner, forteller Egeberg.
– Og vi har mange spennende prosjekter fremover. Og så ser
vi de erfaringene vi gjorde med Verifiserbar-prosjektet kan være gull verdt hvis
bransjen ser den samme verdien, og det tror jeg mange gjør.
Og ekstra fornøyd er han med veksten til det lille
mediehuset.
– Vi startet med sju personer i 2017, og var en ganske liten
redaksjon. Nå er vi blitt en liten mediebedrift på 15 personer, og er i vekst,
sier han.
Egeberg legger til at et annet stort prosjekt de jobber med
er innsyn.no.
– Det er et håp om at vi får lansert det i løpet av året, og
det vil bli ekstremt viktig, ikke bare for Faktisk, men for hele bransjen og alle
som jobber med innsyn og offentlighet, sier Egeberg.