– I jula tar jeg fri, spiser pepperkaker og aktiviserer barn, sier nyhetssjef i Journalisten, Nils Martin Silvola.

Julepraten:

Journalisten-journalistens jule­hobby kan bli skummel: – Gruer meg allerede til søvnløse netter på ei knirkete hytte

Nyhetssjefen i Journalisten tror blant annet strømpriser, nedgangstider, Sophie Elise og Sjaman Durek vil prege nyhetsåret 2023. I jula skal han selv spise pepperkaker og lese bok.

Publisert

Nesten like tradisjonsrikt som ribbe/pinnekjøtt/medisterkake/juletorsk er Medier24s Juleprater.

I dag møter vi Journalisten-journalist og nyhetssjef Nils Martin Silvola.

– Hva gjør du i jula?

– I jula tar jeg fri, spiser pepperkaker og aktiviserer barn.

– Har du en eller flere spesielle juletradisjoner?

– For noen år siden bestemte jeg meg for å lese en Stephen King-roman hver jul. Dermed kan jeg rekke å bli ferdig når jeg er 101 år (hvis han ikke skriver enda flere bøker). Årets bok blir trolig klassikeren The Shining. Gruer meg allerede til søvnløse netter på ei knirkete hytte.

Ellers har jeg tradisjon for å savne familien i nord hvert andre år. I år er et slikt år.

– Hvilken artikkel fra 2022 gjorde mest inntrykk på deg og hvorfor?

– Det har ikke manglet på sterke inntrykk i artikler fra og om Ukraina i 2022. Morten Jentoft og Mohammed Alayoubis bilder fra Butsja. AP-reporterne som ble de siste journalistene i Mariupol. Flere norske redaksjoner har også stått for sterkt verifiseringsarbeid. For å nevne noe.

– Hvem i mediebransjen har imponert deg mest?

– Her må jeg som mediebransjejournalist passe meg for Vær varsom-plakatens punkt 2.2 om uavhengighet og integritet. Men jeg slutter iallfall aldri å la meg imponere av nøyaktig hvor tørr humoren til sjefen min, en mann som har uttalt at «humor ikke er gøy», kan være.

– Hva var det morsomste / pinligste som skjedde i 2022?

– Det morsomste jeg opplevde i 2022 var da en venn av meg klarte å miste begge skoene inne på et kaotisk utested i Reykjavik. Det pinligste var sikkert en eller annen situasjon der jeg hilste på feil person, eller ikke hilste på noen jeg egentlig kjenner. Har flere sånne vonde hvert år.

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2023?

– Hvis man skal spå etter utgangen på 2022, blir det nok fokus på dyrtid og nedgangstid, eller frykten for det, både i spaltene generelt og for oss som skriver om mediebedriftene. Ellers føler jeg meg trygg på at Elon Musk, Kanye, Sophie Elise og Sjaman Durek kommer til å bli noe nevnt i mediene i 2023 også.


Powered by Labrador CMS