Fædrelandsvennen endte fjoråret med et driftsresultat på 7,5 millioner kroner. Det viser årsregnskapet for 2021.
Avisen hadde inntekter på 209 millioner kroner, ned fra 213 millioner. Salgsinntektene økte med 2,4 millioner kroner.
– Oppsummert var fjoråret et godt år for Fædrelandsvennen, med en sterk underliggende resultatforbedring, sier administerende direktør i Fædrelandsvennen, Håvard Kvalheim, til egen avis.
Resultatet sank fra 41,6 millioner kroner, til 7,5 millioner. Årsaken til det store fallet er at avisen i 2020 hadde en endring i beholdning av varer på 30,9 millioner kroner, forklarer Kvalheim.
Justert for dette gir den underliggende driften et resultat før skatt på 16,2 millioner kroner i 2021, mot 5,3 millioner kroner i 2020.
Kvalheim viser til en omfattende omstilling etter at mediehuset fikk ny eier i Polaris Media Sør AS i 2020, og dermed overtok avisen fra Schibsted-konsernet.
– Vi har også jobbet oss gjennom en pandemi, og kommet styrket ut av det. Pandemien har vist hvilken viktig rolle Fædrelandsvennen har som informasjonskanal for innbyggerne i regionen, sier Kvalheim til Fædrelandsvennen.
Til Medier24 forteller han at også 2022 har startet bra, og med en digital vekst mot fjoråret.
– Men vi ser en mer utfordrende makroøkonomisk utvikling fremover og er spent på hvordan markedet vil utvikle seg i høst.