Fædrelandsvennen er i gang med en ny satsing på næringslivsjournalistikk.
Planen er at tre nye journalister skal hentes inn, i tillegg til en ny reportasjeleder. Disse skal jobbe sammen med tre journalister som allerede er en del av redaksjonen.
– Vi ønsker å gire kraftig opp på satsingen på næringsliv. Da mener vi primært den klassiske nyhetsdekningen, men vi skal også forsøke å nå ut til en bredere målgruppe. Vi skal ha stoff som går litt utover det klassiske «mann med slips»-segmentet, og få inn flere kvinner og yngre mennesker, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad til Medier24.
Han mener det er svært attraktivt å jobbe som næringslivsjournalist på Sørlandet, av flere grunner.
– Vi kommer til å ha fokus på karriere og nye næringer. Sørlandet er i et skifte på dette området, der den klassiske oljeleverandør-industrien er i stor endring.
Fædrelandsvennen skal nå ut til enda flere med denne satsingen, fremhever Ljøstad.
– Grunnen til at vi gjør dette nå er at arbeidslivet og næringslivet i regionen veves tettere sammen. Ny motorvei gjør at det er kort vei fra Arendal til Mandal, og som avis vil vi ha et regionsperspektiv på næringslivet.
Inspirert av podkast
Avisas egen podkast, «Det ho sa!», har som mål å få fram flere kvinnelige stemmer fra næringslivet på Sørlandet. Ljøstad sier at dette har vært en inspirasjon til den nye satsingen.
– Gjennom den podkasten har vi utvidet nettverket av kilder i næringslivet. Også er det en kjent problemstilling for oss i pressen at vi ofte intervjuer de samme mennene gang på gang. Så dette er en videre «spin» fra det.
De har flere tips og tråder som kan tas opp når de for alvor kommer i gang etter sommeren.
– Vi jobber videre med det konseptet, og podkasten vil fremdeles rulle og gå. Men vi skal ta med oss flere saker derfra, og vi har fått mange henvendelser om mulige saker.
Samarbeid på tvers av aviser
Den nye avdelingen kommer også til å jobbe tett med den allerede etablerte gravegruppen i avisen.
I tillegg vil redaktøren samarbeide med andre aviser i nærheten.
Fædrelandsvennen har forsøkt seg på lignende satsinger tidligere. Denne gangen skal de lære av fortiden, både av det de lyktes med og det som ikke gikk så bra.
– I Polaris Media Sør er vi nå en større avis-familie, og det kommer til å bli interessant å samarbeide i større grad med Agderposten og de andre lokalavisene. Vi vet at dette stoffet leses godt, sier Ljøstad.