Grunnet krigen i Ukraina har NRK valgt å stenge kommentarfeltet til Facebook-kontoen NRK Nyheter.
I skrivende stund har den 519 429 følgere og 454 371 har «likt» siden.
De ønsker heller at de ansatte skal jobbe med redaksjonelt arbeid og dialog meg publikum gjennom NRKs egne systemer.
«Grunnet den dramatiske situasjonen i Ukraina vil vi bruke ressurser til redaksjonelt innholdsarbeid og prioritere publikumsdialog på NRKs egne plattformer», skriver NRK under artiklene som de publiserer på Facebook.
Samtidig publiserer også NRK Nyheter kun fem innlegg om dagen på Facebook, som er en del færre en tidligere.
Omfattende jobb
Espen Olsen Langfeldt, redaktør i NRK Direkte, har tidligere fortalt at de satt i strakstiltak dagen da krigen brøt ut.
Det ble blant annet satt inn video-verifisere i nyhetsvakter. Det ble også satt i gang kompetansebygging på verifisering for hele nyhetsdivisjonen.
Olsen Langfeldt er klar på at moderering av kommentarfeltet på Facebook er en omfattende jobb.
– NRK Nyheter er en stor konto med mange engasjerte brukere. Det krever egentlig en kontinuerlig moderering og ressurser fra morgen til kveld, sier Olsen Langfeldt til Medier24.
Han forteller videre at de ikke har noe spesifikt tidsperspektiv for hvor lenge de vil holde kommentarfeltet stengt, og viser til at NRKs strategi er å holde dialogen med publikum på egne plattformer.
– Det er NRKs langsiktige strategi å flytte publikumsdialog over på egen plattformer, og det var opportunt å gjøre nå.
– Godt mulig at vi taper litt trafikk
Strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK Laurie MacGregor bekrefter at valgene som NRK Nyheter har tatt, er i tråd med allmennkringkasteren strategi for 2022.
– Det er NRKs overordnede strategi i 2022 å publisere mindre på sosiale medier. Vi ønsker å flytte mer at av dialogen med publikum over på våre egne plattformer. Det som skjer med NRK Nyheter er i denne ånden, selv om akkurat timingen for begrunnelsen ble definert av eksterne faktorer, sier MacGregor til Medier24.
Olsen Langfeldt er klar på at NRK Nyheter kan treffe færre lesere gjennom algoritmer når de begrenser seg på Facebook.
– Det er godt mulig at vi taper litt trafikk på grunn av stengte kommentarfelt og færre poster. Men det trafikktapet må vi tåle. Nå er det helt åpent om vi går tilbake til åpent kommentarfelt eller ikke, sier Olsen Langfeldt.
NRK-redaktøren svarer at det er for tidlig på spørsmål om de har registrert lavere trafikk etter endringene i strategien på sosiale medier.
– I likhet med de andre har vi økt trafikken de siste ukene. Så spørs jo om vi kunne økt enda mer. Det holder vi på å analysere nå.