Øyvind Vasaasen, sikkerhetssjef i NRK, og Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2.

Kjendisfeller på Facebook: TV 2 og NRK sliter i kampen mot falske annonser

Både TV 2 og NRK sliter med å få hjelp fra Meta til å stoppe falske annonser med mediehusenes profiler på Facebook.

Publisert

Det siste året har det florert med falske annonser på Facebook, maskert som nettavisartikler med kjente profiler. 

I november meldte Johan Golden at han skulle saksøke Facebook, etter å ha blitt brukt i flere falske annonser. I februar gikk også Ole Torp hardt ut mot falske annonser, hvor manipulerte bilder av NRK-profilen er brukt, og i april ble TV 2-profil Espen Fiveland og Schibsteds Jane Throndsen brukt. 

I Danmark har et knippe TV-profiler laget en video hvor de oppfordrer Meta, eierselskapet til Facebook, om å ta grep. I tillegg har danske redaktører sendt et åpent brev til selskapet. 

– Ikke-eksisterende kommunikasjon

Nyhetsredaktør i TV 2, Karianne Solbrække, sier til Medier24 at de også er lei av den store mengden falske annonser. 

– Inkludert at Alphabet og andre globale tekgiganter ikke tar det på alvor, eller svarer skikkelig på hva de har tenkt å gjøre med saken. TV 2 anmelder løpende, og politiet henlegger, sier Solbrække. 

Hun legger til at kommunikasjonen med Meta i praksis har vært ikke-eksisterende. 

– Det er vanskelig å holde en dialog med Meta. Og det er utydelig for oss om hva de gjør med dette problemet, eller om det gjøres noe i det hele tatt.

– Alvorlig samfunnsproblem

Sikkerhetssjef i NRK, Øyvind Vasaasen, sier til Medier24 at de mener utviklingen er alvorlig. 

– Publikums tillit til mediene svekkes og det er vanskelig å skille hva som ekte og hva som er falskt. Misbruk av NRK-profiler på denne måten er ren svindel. Vi mener det er et alvorlig samfunnsproblem.

Vasaasen legger til at de ikke får noe hjelp fra Meta. 

– NRK forsøker å få tatt ned noen av de sakene vi blir gjort oppmerksomme på, men vi klarer ikke å hindre at de popper opp igjen. 

Vasaasen forteller at de for noen år tilbake gikk sammen med de største mediene og ba Riksadvokaten etterforske disse sakene. 

– Økokrim har fått ansvaret, men foreløpig skjer det svært lite. Det er på tide at politiet etterforsker dette som svindel og sørger for at sosiale medier som formidler slik svindel blir ansvarliggjort. Ansvaret ligger der, ikke hos publikum.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS