– Advarsel: Dette er ikke meg (!), skriver den tidligere NRK-journalisten på Facebook.
Bakgrunnen er flere falske annonser på Facebook med redigerte bilder av NRK-veteranen. En av annonsene hadde tittelen: «Ole Torps opptreden på norsk TV i går endte i tragedie».
Andre annonser forteller hvor mye Torp skal ha tjent på kryptovaluta.
– Det er ren og skjær bandittvirksomhet, sier Torp når Medier24 ringer.
Torp forteller at han får en haug med henvendelser fra venner og kjente som ønsker å gjøre han oppmerksom på de falske annonsene.
– Jeg har for lengst registrert dem, og det er hyggelig at folk melder om det. Men det er fortvilende lite man klarer å gjøre med det, annet enn å varsle.
Den tidligere USA-korrespondenten til NRK sier til Medier24 at han er frustrert over at Facebook-eier Meta ikke gjør nok for å sørge for at annonsene blir fjernet.
– Fortvilende innlegg om stopp krigen i Gaza, og støtte-innlegg til Ukraina tar de vekk. Mens dette lar de passere. Det er helt utrolig uetisk av Meta og Facebook.
De fleste gjennomskuer at det er en falsk annonse, sier Torp. Samtidig opplever han å få meldinger fra eldre mennesker
– Jeg har fått meldinger fra pensjonister fra hele landet med spørsmål om hvor mye jeg har tjent, sier Torp med referanse til krypto-annonsene, før han fortsetter:
– Da har jeg skreket og brølt om de må holde seg unna for en hver pris. Dette er fake news, svindel og alt det der. Jeg er bekymret for at jeg blir brukt til å svindle godtroende mennesker for masse penger.
Medier24 har forelagt kritikken i saken overfor Facebook-eier Meta. De har ikke besvart vår henvendelse.
– Umulig
Torp er ikke det første kjente ansiktet som blir brukt i lignende falske annonser. Både Johan Golden, Anne Lindmo og Jan Fredrik Karlsen har nylig dukket opp i falske Facebook-annonser.
Advokat Jon Wessel-Aas har lang erfaring med medierett. Han er kjent med at mediehus og kjente personer blir misbrukt i slike falske annonser.
– For de fleste av disse er det i praksis umulig for oss å finne ut hvem som står bak, sier Wessel-Aas til Medier24.
Da må man forholde seg til Facebook og Meta.
– Facebook har et potensielt ansvar hvis de får beskjed om brukere eller annonser hos dem bryter andres rettigheter. Da har de en plikt til å fjerne det, selv om de i utgangspunktet ikke er ansvarlig slik redaktørstyrte medier er.
Wessel-Aas har selv opplevelser om at Facebook tar henvendelser på alvor.
– Hvis du dokumenterer at det et bilde noen andre har brukt er ditt, så har jeg opplevd at de tar dem ned og varsler dem som har lagt det ut om at det har kommet en klage.
– Samtidig har folk vanskeligheter med å nå gjennom, legger han til.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no