TV 2-profil Espen Fiveland og Schibsteds Jane Throndsen misbrukes i facebook-annonser.

TV 2-profil og Schibsted-topp misbrukes i Facebook-annonser

– Skikkelig ubehagelig, sier Jane Throndsen. – Det er noe svineri og lureri, sier Espen Fiveland.

Publisert Sist oppdatert

I flere sponsede innlegg på Facebook og Meta spres det annonser om at Schibsteds Jane Throndsen og God Morgen Norge-profil Espen Fiveland er i en bitter krangel etter et intervju.

Innleggene hevder blant annet at Throndsen «prøver bare å åpne øynene til folk», og i et av innleggene står det flere falske meldinger om at Throndsen har hjulpet folk med å bli rike av sine investeringer.

Alle innleggene er falske.

Her er et eksempel med TV 2s visuelle profil er brukt, og med Nettavisen som link.

– Jeg synes det er skikkelig ubehagelig at navnet mitt blir misbrukt i en helt åpenbar svindelsak som prøver å lure folk til å investere penger i noe som er svindel og bedrag, sier Throndsen til Medier24.

Hun har fått flere henvendelser fra nære og fjerne som også har fått opp de falske innleggene.

Hun sammenligner innleggene med det Johan Golden opplevde på tampen av fjoråret, der han varslet at han ville gå til sak mot Meta.

Selv håper hun å løse saken minnelig, og ønsker at innleggene opphører.

– Det er jo forferdelig hvis folk blir lurt. At mitt navn blir brukt i en sånn sammenheng synes jeg rett og slett er utrolig. Det er bare ubehagelig, sier hun.

Hun er dog ikke nådig i hva hun mener om at det er mulig å lage slike annonser.

– Giganten Meta profitterer på svindelen og viser ingen vilje eller evne til å løse problemet. De har elendig kontrollmekanismer og lukker øynene for svindel, mens pengene renner inn, sier hun.

– Svineri

Espen Fiveland forteller at det ikke er første gang han har blitt misbrukt i svindelannonser.

Han har tro på at folk er kildekritiske og ser at det er falske annonser, og forteller at han tidligere har fått meldinger om at han har blitt misbrukt i slike annonser.

– Det er noe svineri og lureri som man bare håper forsvinner og at mister effekten sin.

Generelt sett synes han det er plagsomt, men at han personlig ikke bryr seg for mye. Det har heller ikke skapt problemer for han, opplyser Fiveland.

– Det får leve sitt eget liv. Jeg tror jeg har integriteten i orden, og at folk skjønner at jeg ikke stiller opp på alle mulige krypto-annonser, sier han.

Rapporterer løpende

En av de falske annonsene viser en fiktiv samtale mellom de to profilene.

Organisasjons og kommunikasjonsdirektør i TV 2, Lene Eltvik Vindfjeld, sier at slike saker er alvorlige, særlig for enkeltpersonene som er involvert.

– Det er lov å håpe at folk der ute skjønner at dette er ren svindel og at de holder seg langt unna å klikke på slike falske innlegg. Vi rapporterer disse tilfellene løpende, men opplever ikke endring, sier hun.

Hun forteller at de i likhet med andre mediehus opplever mange falske annonser og utfordringer med forsøk på svindel eller spam i kommentarfeltet.

– Vi forventer jo at Meta snart tar skikkelig tak i dette problemet, og at vi ser resultater ved at slike innlegg og falske annonser forsvinner.

Medier24 har forelagt kritikken for Meta via e-post, men har foreløpig ikke fått svar.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS