Mandag ettermiddag skrev Medier24 at ansvarlig redaktør Ida Wammer og redaksjonssjef Marco Reinertsen har sagt opp stillingene sine i Natt&Dag.
Wammer forteller at det hadde vært et krevende år for den annonsefinansierte gratisavisen, i en korona-tid hvor det ikke er noen som annonserer.
– Det er nesten utrolig at denne avisen har klart seg så lenge i den medievirkeligheten vi befinner oss i nå, sa Wammer.
Daglig leder i Natt&Dag, Christian Fure, forteller at det siste året ikke har vært ideelt for avisen.
– Situasjonen har vært kjempetøff. Vi har ikke kunne gitt ut avis. Men vi har en plan for høsten og vi har flere spennende satsinger på gang. Vi kommer til å opprettholde den kommersielle og redaksjonelle virksomheten, sier Fure til Medier24.
På jakt etter talenter
Fure forteller at de ikke har hatt noe grunnlag for normal drift gjennom de to inntektskildene de normalt har siden pandemien brøt ut:
De har hatt null inntekter gjennom annonsefinansiert papiravis - med gratis distribusjon på utesteder og utelivet.
Den andre inntektskilden, eventer, har ikke vært mulig å gjennomføre.
Fure forteller at de tirsdag lanserer en ny festival som skal gå i august, og håper det skal kunne bringe inn mer inntekter.
– Har dere planlagt noen kommende utgivelser?
– Jeg kan si at vi har en plan for hvordan vi skal komme tilbake, både det redaksjonelle og ytterligere kommersielle satsingen, sier han.
I en e-post til Medier24 skriver Fure at Natt&Dag fortsett vil være en talentfabrikk for de større mediehusene.
– Nå som det lysner litt i samfunnet og kultur- og utelivet, så begynner vi jakten på talenter som er like smarte, morsomme og hardtslående som Ida og Marco.
– Hvordan skal Natt&Dag lokke til seg de beste talentene når ting er så usikkert med tanke på fulle stillinger?
– Jeg er usikker på hva du mener. Når vi velger å ansette gjør vi selvsagt det i 100% stilling. Om du mener rollen som redaktør i ND er usikker med tanke på at vi gjennom pandemien har hatt folk i delvis permisjon, så har vi overhodet ikke planer om å opprettholde den gradvise permitteringen, svarer Fure.
Vil ikke at pandemien skal knekke avisen
I august 2019 gikk investeringsselskapet Venture Factory inn på eiersiden i Natt&Dag.
Administrerende direktør Even Aas-Eng kjøpte da opp 51 prosent av aksjene, og ble hovedaksjonær.
Han er klar på at Natt&Dag er i en vanskelig periode som vil kreve tid å bygge avisen opp igjen.
– Det har naturligvis vært en svært krevende periode og den er ikke over. For en avis som lever for og av festivaler, restauranter, barer, klubber, teater, film og museer, så har frafallet av annonseinntekter vært totalt. Nå skal vi bygge oss opp igjen sammen med resten av kulturnorge, skriver Aas-Eng i en e-post til Medier24.
Mediegründeren eier fra før Filter Media, Talent Media, og har eierposter i Radio Metro og en rekke andre selskaper.
Han understreker at Natt&Dag ikke vil bli et offer for pandemien.
– Merkevaren Natt&Dag er en norsk institusjon og vi vil ikke som eiere tillate at pandemien tar knekken på den. Nå tar vi de første skrittene fremover på over et år og lanserer hip hop-festival på St.Hanshaugen i august og vi jobber med flere andre prosjekter, skriver Aas-Eng og fortsetter:
– Det er umulig å se tilbake på det siste året med noen form for glede, men den ekstreme situasjonen har presset frem noen endringer for selskapet som jeg er sikker på er sunne i et lengre perspektiv.
– Er det plass til en gratisavis som bare kan overleve på annonser og eventer i dagens medievirkelighet?
– Det er nok mulig, men ikke ønskelig, svarer Aas-Eng.
– Har dere planer om å endre inntektsgrunnlaget når dere nå bygger Natt&Dag opp igjen?
– Nå satser vi på ulike eventer, salg av annonser og innsiktsrapporter og vi leter etter flere forutsigbare inntektsstrømmer.