Aas-Eng eier fra før blant annet Filter Media og Talent Media, og nåværende daglig leder i Natt&Dag, Christian Rasmussen, mener oppkjøpet er en god match for gratisavisa.
– Natt&Dag har lenge lett etter å bli en del av et større redaksjonelt miljø, men uten at det skulle gå på kompromiss med de ambisjonene og verdiene vi har. Tidligere har vi hatt noen gjensidige prosjekt med Filter Media, og de ble også nominert til årets stemme hos oss tidligere i år, sier Rasmussen til Medier24.
– For min del har det gradvis blitt sådd en idé om at dette kunne være spennende for å få tatt Natt&Dag videre. Og nå ble det en realitet. Mediebransjen er som den er, og det krever mye både kompetansemessig og når det gjelder drift og administrasjon. Derfor ser vi på det som ekstra spennende å bli en del av Filter og det miljøet der, sier han.
– Utvikling av nye produkter og tjenester
Slik summerer Rasmussen opp hovedårsakene til at han nå valgte å selge:
– Det er vektlegging på generelle synergier i selskapet. Både knyttet til den redaksjonelle produksjonen og utviklingen, den kommersielle biten og drift og administrasjonen. Og ikke minst utviklingen av nye produkter og tjenester, som er vanskelig å gjøre når man er en liten aktør alene.
Rasmussen er likevel opptatt av at Natt&Dag bevarer det som gjør avisen til det den er.
– Vi er en sterk redaksjonell bedrift, og det er det viktigste når vi nå velger å finne en partner. Det er også viktig at vi fortsatt kan være en del av et ungt og urbant miljø, for det er kjernen i Natt&Dag. Vi ønsker i tillegg å fortsatt ha muligheten til å ta inn unge talenter og la de få utfolde seg, sier han.
Den største umiddelbare forandringen for Natt&Dag blir at redaksjonen flytter ut av lokalene i Strandgata i Oslo sentrum, og inn hos Venture Factory i Torggata i slutten av måneden.
– Det blir også den første forandringen. Så skal vi gradvis finne felles redaksjonelle satsingsområder som vi kan utvikle sammen. Også den kommersielle delen av begge selskapene vil få større og mer spennende produkt-aspekter, forteller Rasmussen.
Noen stor radikal endring på selve innholdet og utseende blir det neppe, sier han.
– Nei, men vi kan satse på større redaksjonelle prosjekter. Det er en ambisjon, og nå får vi tilgang på mer kompetanse og ressurser. Vi ser for oss en spennende redaksjonell og kommersiell utvikling for Natt&Dag, sier Rasmussen.
– Måtte ikke selge nå
Selskapet Natt&Dag AS omsatte i 2018 for i underkant av 5,4 millioner kroner. Resultatet var derimot en million på minussiden.
Rasmussen understreker imidlertid at de ikke måtte selge.
– Det var ikke nødvendig for selskapet nå. Vi har levert et fint overskudd til nå i 2019. Dette handler rett og slett om den kompetansen vi nå får.
Og poengterer:
– Natt&Dag fra 1988 til 2009 tapte flere millioner kroner årlig. Vi har klart å holde balanse og generere overskudd i alle årene etter 2009, minus i fjor, og det er vi stolte av, sier Rasmussen.
Blir værende i selskapet
Rasmussen går følgelig av som daglig leder i selskapet, men vil fortsatt sitte med 49 prosent av aksjene. De resterende 51 prosentene overtar Aas-Eng og Venture Factory.
– I det siste årene har jeg i praksis vært fungerende styreleder i selskapet. Min rolle overtas nå av Lars Eide som blir publisher i selskapet, forteller Rasmussen.
– Men jeg forsvinner ikke. Jeg blir værende i styret og skal bruke tiden fremover på å sørge for at overgangen blir enkel for dem som skal innta nye roller i selskapet. Noe av det viktigste nå er at et nytt team tar over ledelsen i dette selskapet, legger Rasmussen til.
Med ti år bak seg som daglig leder i selskapet, er det mye Rasmussen er stolt over. Både redaksjonelt og kommersielt.
– De siste ti årene har vært veldig spennende. Vi har hatt inne utrolig mange dyktige folk, som har sprunget videre - slik de skal - til spennende og store stillinger i Medie-Norge.
– Det har også hele tiden vært en konstant jakt på nye inntekter for å kompensere for gamle inntekter som ikke finnes lenger. Sånn sett har jeg følt at vi har startet en ny bedrift annethvert år. Det har selvsagt vært slitsomt, men også gjort at vi har vært på tå hev hele tiden, sier Rasmussen.
Og understreker:
– Jeg er også stolt over at vi har klart å bygge videre på det Natt&Dag var på 1990- og 2000-tallet. Vi har styrket den redaksjonelle stemmen og utviklet den inn i nye digitale kanaler som ikke fantes da jeg begynte her, sier han.
Det blir ingen øvrige endringer i den redaksjonelle kabalen. Ida Wammer blir sittende som redaktør, mens Marco Reinertsen fortsetter som redaksjonssjef.
Wammer ser positivt på eierskiftet.
– Jeg gleder meg veldig, og det tror jeg redaksjonen gjør også. Jeg har ikke lyst til å slenge rundt meg med nydelige ord som «synergier» og «kompetanseheving» og sånn, men vi kommer til en solid og flink gjeng i Filter. Jeg tror det kun kommer til å slå positivt ut for Natt&Dag, sier hun til Medier24.