Mediegründer Even Aas-Eng går inn på eiersiden i Natt&Dag gjennom sitt investeringsselskap Venture Factory.
- Vi blir majoritetseiere i Natt & Dag og overtar 51 prosent av aksjene gjennom en emisjon, hvor vi skyter inn kapital i selskapet, sier han til Medier24.
Aas-Eng eier fra før Filter Media, Talent Media, har eierposter i Radio Metro og en rekke andre selskaper.
- Vi prøver å bygge et nytt norsk mediehus. I porteføljen har vi Filter, Talent, Camilla Pihl og et kommersielt samarbeid med Motor, men nå bød muligheten seg til å komme inn i Natt&Dag og det passet oss perfekt på flere måter.
Investor Aas-Eng ønsker å forsterke seg på en del lesere han ikke når i dag, sier han til M24.
- Vi mener det er et uutnyttet potensiale i å satse digitalt med Natt&Dag. Dette passer oss perfekt, for vi hadde ikke den unge urbane målgruppa fra før.
- Hva betalte du?
- Det ønsker vi ikke å si noe om.
Selskapet Natt&Dag AS omsatte i 2018 for i underkant av 5,4 millioner kroner. Resultatet var derimot en millioner på minussiden. Selskapet står oppført med fire årsverk.
- De er seks personer nå og flytter inn her hos oss på mandag, sier Aas-Eng.
Redaktør Ida Wammer i Natt&Dag ser positivt på eierskiftet, og gleder seg til en ny hverdag sammen med Filter Media & co.
– Jeg gleder meg veldig, og det tror jeg redaksjonen gjør også. Jeg har ikke lyst til å slenge rundt meg med nydelige ord som «synergier» og «kompetanseheving» og sånn, men vi kommer til en solid og flink gjeng i Filter. Jeg tror det kun kommer til å slå positivt ut for Natt&Dag, sier hun til Medier24.
– Jeg er litt forelsket i den ideen om at Natt&Dag bare skal være en løs satellitt, uten noen som sitter over oss og trekker i tråder og styrer. Men vi kåret Harald Klungtveit og Filter til årets stemme av en grunn. De er utrolig stødig journalistisk, og stødige som mennesker. Så det tror jeg blir bra, sier Wammer.
– Even Aas-Eng sier det mye uutnyttet potensiale i Natt&Dag, spesielt digitalt. Hva tenker du om det?
– Nettsidene våre er ikke akkurat brukervennlig eller spesielt appellerende, så det er veldig mange grep vi kan ta for å bli bedre, sier Wammer.