Han mener det digitale avtrykket fra divisjonen er «nærmest ikke-eksisterende», og at resten av NRK posisjonerer seg for fremtiden uten at distriktskontorene får være med.
«Journalistene der ute lager solid innhold hver eneste dag, men det drukner, sier flere. Ikke fordi det er dårlig, men fordi ingen ser ut til å ha en plan for hvordan det skal løftes fram».
Medier24 har torsdag spurt samtlige distriktsredaktører og regionredaktører hva de tenker om kritikken.
Omtrent halvparten har sagt at de enten ikke ønsker, har behov for eller tid til å kommentere.
Flere har heller ikke besvart vår henvendelse – bortsett fra én.
De mener det ikke er noen grunn for å stakkarsliggjøre de ansatte i divisjonen og skriver at de hele tiden jobber med «å knekke nye koder for at innholdet skal velges av så mange som mulig».
«De strategiske prioriteringene som gjøres i NRKs ledelse er ikke et resultat av interne kamper eller mål om å kappe land. Det tilhører en annen tid. I dag jobbes det mot felles mål basert på oppdrag, innsikt og helhetsperspektiv», er noe av det de skriver.
Kun ett svar
Det var kun distriktsredaktør i NRK Sørlandet, Inger-Lise Hansen, som ønsket å gi en kommentar til Medier24s henvendelse.
Hun presiserer at hun ikke vil kritisere noen, men deler gjerne noen tanker om veien videre.
Distriktskontorene er viktig for NRK, skriver hun i en e-post.
– Hele NRK må spare penger, og det gjelder også distriktskontorene. Det kan vi leve med – en stund. Hvorfor kan vi leve med det? Fordi det gir oss muligheten til omstilling kjappere enn vi kanskje hadde klart uten en «dytt». For det er ingen tvil om at vi må enda mer opp på tå nå. Når det er sagt er jeg også bekymret. Bekymret fordi vi lager mye valgbart innhold som ikke når ut til folk slik det hadde fortjent å gjøre.
Hun skildrer at de har for få veier ut til publikum, samtidig som de må ha tak i et nytt og yngre publikum.
–Vi har heldigvis gode utviklere i NRK. Veier ut – også for distriktskontorene – må prioriteres hardt og raskt hvis vi skal bidra til å nå dem alle vil ha tak i, de unge. Eller vi kan også si: De som ikke bruker oss i dag, fordi de ikke finner oss på de valgbare, digitale plattformene.
2025 vil være et avgjørende år, tror hun.
– Og jeg både håper og tror at NRK kan gjøre distriktsstoffet mer tydelig ut mot publikum.
Hun tror for eksempel mer personalisering blir viktig.
– Det som er bekymringen er at vi lager mye annet godt digitalt og valgbart innhold som ikke når godt nok ut – fordi det f.eks. er for lokalt for nrk.no.
Journalist Profile Embed
Har du tips til meg i denne saken? Eller andre saker jeg bør skrive om?
Kristine Sterud
Journalist, Medier24
Hei! Jeg heter Kristine, og har jobbet i Medier24 i tre år. Jeg har blant annet skrevet om hva som rører seg i NRK, ståa i Dagbladet og hemmelighold i Norsk Journalistlag. Tar gjerne imot tips og innspill til saker!