Marius Lillelien, distriktsdirektør i NRK
Marius Lillelien, distriktsdirektør i NRK og flere regionredaktører svarer Medier24s redaktør, Erik Waatland.

MENINGER:

Distriktsdivisjonen er en digital slagkraft i NRK

«I likhet med resten av mediebransjen jobber vi hardt for å lykkes med å nå ut med oppdraget vårt i en digital verden, men det er ingen grunn til å stakkarsliggjøre de ansatte i vår divisjon.»

Publisert Sist oppdatert

I en kommentar torsdag skriver Erik Waatland at han er alvorlig bekymret for de ansatte i Distriktsdivisjonen i NRK.

I likhet med resten av mediebransjen jobber vi hardt for å lykkes med å nå ut med oppdraget vårt i en digital verden, men det er ingen grunn til å stakkarsliggjøre de ansatte i vår divisjon.

Distriktsdivisjonens avtrykk på forsida av NRKs suverent største digitale plattform nrk.no er det fremste eksempelet på det: 51% av artiklene på forsida i år er laget av dyktige medarbeidere ved distriktskontorene. Vi er altså suverent største leverandør av saker til Norges nest største nettsted. Det digitale avtrykket er ikke akkurat ikke-eksisterende.

Distriktdivisjonen har et todelt oppdrag. Vi skal både levere innhold fra hele landet til hele landet, og sørge for at folk i et område får innhold fra der de bor. For å bruke NRK.no som eksempel på nyhetssida; det er innhold om løpende nyhetshendelser, visuelle historier fra hele landet, konstruktiv journalistikk og graveprosjekter. Vi er til stede når Frosta-saken går for retten, når ekstremvær herjer i landet og når skoledebatten går i flere av landets fylker. Vi setter dagsorden med prosjekter om barnevern, klima og teknologi, for å nevne noe.

I tillegg har vi et regionalt oppdrag, som nå blant annet løses gjennom gode radio- og tv-sendinger, men som også har fått et digitalt utstillingsvindu gjennom DK-etasjen på NRK.no. Dette er et første steg mot et mer personalisert NRK.no. Vi hevder ikke at det er perfekt, men vi tester, lærer og jobber for å gjøre dette til et godt tilbud for publikum. Tilbakemeldingene så langt tyder på at det settes pris på.

De strategiske prioriteringene som gjøres i NRKs ledelse er ikke et resultat av interne kamper eller mål om å kappe land. Det tilhører en annen tid. I dag jobbes det mot felles mål basert på oppdrag, innsikt og helhetsperspektiv. NRKs felles nyhetsstrategi om “først, med hele bildet” er bare ett eksempel på dette.

En vesentlig satsing de siste årene har vært å etablere undersøkende miljøer i hele landet. Oppbyggingen av dette med nye dedikerte journaliststillinger og ny kompetanse har vært en av de sentrale prioriteringene både i NRK-ledelsen og i vår divisjon. Disse miljøene leverer nå jevnlig satsinger som avslører forhold av vesentlig samfunnsmessig betydning, står for brorparten av NRKs rapporter til SKUP og har vunnet en rekke priser i inn- og utland.

Mange jeg snakker med oppfatter Distriktsdivisjonen og distriktskontorene som en og samme sak. Også Waatlands kommentar kan leses sånn. Men våre folk i hele landet jobber med praktisk talt hele bredden i NRKs oppdrag. Våre folk har laget en rekke av de mest pålyttede episodene i NRKs podkastunivers og lager de sendingene som bidrar til den største digitale veksten i NRK Radio. Talentfulle folk hos oss står bak NRKs største nyhetskonto på sosiale medier.

De siste ukene har norske TV-seere fått bli kjent med Ben Ward fra London. Briten har gått løs på et ellevilt oppussingsprosjekt i Kroken i Luster, og seerne har kunnet følge opp- og nedturer gjennom to episoder i «Der ingen skulle tru at nokon kunne bu». Og det har de virkelig gjort. I sin 23. (!) sesong klarer «Der ingen skulle tru» å samle stort både lineært og i NRKs strømmetjeneste. Sterk historiefortelling om folkene som bor i hele Norge fungerer fremdeles. Over 400.000 har så langt fått med seg Ben i NRKTV, og like mange har sett programmet lineært.

«Der ingen skulle tru» er bare et av mange programmer som lykkes digitalt - laget av flinke folk i hele landet i NRK. “Instukids”, “Bakemesterskapet”, “Norges tøffeste”, “Klar til strid” og “113” er andre både nye og mer historiske eksempler. Vi har lang tradisjon for å lykkes i Distriktsdivisjonen.

“Gjør det sjøl” og “Bli med heim” er eksempler på barneproduksjoner for NRK Super som lages i Tromsø og Førde og er seersuksesser. Emmy-nominerte “Ikke gjør dette mot klimaet” er produsert i Trondheim. Alt dette er med på å speile hele landet.

Det siste året har NRK som alle andre i bransjen jobbet med å bokstavelig talt knekke KI-kodene. Rett over nyttår ruller vi ut NRK GPT til hele vår organisasjon. Bak dette står sentrale folk med spisskompetanse i Distriktsdivisjonen og NRKs teknologidivisjon.

Vår virksomhet rommer altså alt fra leveransen av moderne TV-klassikere og prisvinnende journalistikk, til noen av miljøene som er lengst framme på redaksjonell KI.

Det er veldig mange år siden det var 1000 ansatte i Distriktsdivisjonen. Det er også en analyse fra en annen tid. Men de rundt 850 som jobber hos oss nå er blant de som bidrar mest til oppslutningen om NRK både på digitale plattformer og i folks bevissthet.

Alt er ikke solskinn og gitarklang. Det har vært et tøft år for deler av vår organisasjon, det har vi vært helt åpne om hele veien. I likhet med resten av bransjen jobber vi hele tida med å knekke nye koder for at innholdet skal velges av så mange som mulig. Men en det er ingen grunn til å gjøre historien om Distriktsdivisjonen til en gammel skillingsvise.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS