Søndag kveld ble det kjent at selskapet Meta, som blant annet eier Facebook og Instagram, kan komme til å stenge tjenestene sine for bruk i Europa.
Dette truer de med å gjøre, dersom de blir nektet å lagre og behandle data fra europeiske brukere på servere i USA.
Dersom disse distribusjonskanalene forsvinner, tror VGs utviklingsredaktør, Øyvind Brenne, at avisen vil håndtere det på en god måte.
– VG bruker Metas tjenester til å distribuere noe av journalistikken vår, og bygge engasjement rundt innholdet vi lager. Men vi er på ingen måte avhengig av trafikken fra disse flatene, sier Brenne til Medier24.
Og fortsetter:
– Når slike trusler kommer, gir vår strategi om å bygge både forretningsmodell og redaksjonell distribusjon på egne, redaktørstyrte flater, mer mening enn noensinne.
Brenne tror en eventuell stenging av Facebook vil kunne øke VGs trafikk, og forteller at de i perioder med nedetid hos Facebook, allerede har sett dette.
– Isolert ville en slik situasjon gitt et stort mulighetsrom til å få folk til å bruke VG enda mer - og kommersielt ville vi gjort alt vi kunne for å vinne kakefesten på annonsemarkedet et slikt scenario ville invitert til.
Tror trafikken vil minske
Laurie MacGregor er strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK.
Hun sier at NRK bruker plattformer som Facebook og Instagram som verktøy for å øke bruken av innhold på deres egne plattformer, og ikke som selvstendige publiseringsplattformer.
– Dersom Meta sine plattformer skulle bli stengt vil dette medføre noe redusert synlighet og trafikk for NRK, særlig blant de yngste målgruppene, sier MacGregor til Medier24.
Og legger til:
– Heldigvis har NRK historisk sterke brukertall på våre egne plattformer om dagen og vi er trygge på at vi vil tåle denne reduserte synligheten og trafikken.
MacGregor viser også til at NRK har trappet ned bruken av sosiale medier.
– Vi har stengt tre av fire kontoer i sosiale medeier og vi har planer om en ytterligere nedtrapping i 2022. Vi skal ha færre kontoer og også færre publiseringer på både Facebook og Instagram i året som kommer, sier hun.
Tror stenging kan bli positivt
Eugene Brandal Laran er sjef for sosiale medier og SEO i Dagbladet.
Han tror Dagbladet kan komme til å oppleve flere positive effekter av en eventuell stengning av Facebook og Instagram.
– Hvis Facebook og Instagram stenger i Europa, forventer vi en formidabel økning i inntektene. I dag flytter Facebook en enorm andel av annonsekronene bort fra norske medier og ut av landet, sier Brandal Laran til Medier24.
Han forteller at avisen allerede har opplevd økt trafikk i perioder der de sosiale mediene har hatt tekniske problemer.
– De gangene Facebook har hatt nedetid, har direktetrafikken til Dagbladet økt kraftig. Sidevisningene våre ville vært enda høyere hvis ikke Facebook hadde eksistert.
– Det vil lide
Aftenpostens utviklingsredaktør, Eirik Hammersmark Winsnes, sier at de i hovedsak bruker Metas plattformer til innholdsdistribusjon og brukerkontakt.
Plattformene Instagram og Facebook er derfor viktige for avisen.
– Dette er viktige plattformer for å nå ut med godt innhold til målgrupper som ikke oppsøker Aftenposten og nettaviser i så stor grad som andre. Og det er naturligvis en viktig plattform for å være i dialog med våre brukere. Det vil lide, sier Winsnes til Medier24.
Redaktøren understreker samtidig at Aftenpostens forretningsmodeller og deres strategi for distribusjon ikke er avhengig av plattformene.
– Alle slike hendelser og utspill understreker viktigheten av å bygge en direkte relasjon til brukerne, uten plattformene imellom, sier han.