Tirsdag presenterte Egmont årsresultatet for 2021. Konsernet har hatt et rekord-år, og omsetningen har økt til 21,1 milliarder kroner.
Konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh, sier til Medier24 at 2021 har vært et sterkt år.
– Det er et meget godt resultat som vi er svært fornøyd med. Det er et resultat at mange gode innholdsproduksjoner i tillegg til kommersiell suksess.
– Strategisk viktig
Han påpeker at halvparten av veksten til konsernet er organisk vekst.
– Vi har en innholdsmessig suksess, både på TV og på media generelt.
TV 2 har også hatt et godt 2021, og økte omsetningen med 1,3 milliarder kroner. Det er en kraftig bedring fra året før, da omsetningen falt med 42 millioner kroner.
– TV, og TV 2 er Egmonts kjerneområde. Nyhetskanalen har blitt Norges fjerde største kanal, noe som er strategisk viktig. Og TV 2 har nådd en markedsandel på 32 prosent, det er svært bra, sier Kragh.
Årsresultatet viser at TV 2 med den store økningen nå har passert NRK i omsetning. Men Kragh forteller at det ikke er viktig for Egmont.
– Det som er viktig er at TV 2 leverer gode innholdsproduksjoner, og at de leverer på almennkringkaster-oppdraget. TV 2 har en god posisjon, og viser at de er viktige for alle nordmenn, sier Kragh.
Skal øke på TV 2 Play
– Hvordan skal dere fortsette veksten etter et så sterkt år?
– En ting er at 2021 har vært et sterkt år, men vi har også vår 2025-strategi, hvor vi skal investere 70 milliarder kroner i innhold over fem år. Vi har også satt oss et mål om en omsetning på 28 milliarder i 2025, og det skal vi gjøre med godt innhold.
TV 2 har også økt med 100 årsverk siden 2020, og er allerede i gang med å ansette flere.
– TV 2 spesielt skal øke antallet abonnement på TV 2 Play. På innholdssiden har TV 2 i 2022 blant annet kjøpt rettigheter til også å vise Eliteserien fra Discovery og kan nå også tilby Disney Plus til sine kunder, som skal gjøre at flere trekker til strømmetjenesten, sier han.