TV 2-sjef Olav T. Sandnes.Foto: Eivind Senneset / NTB
Eivind Senneset
Sterk økning for TV 2: Passerte 6 milliarder i omsetning
TV 2 fortsetter å ta markedsandeler. – Nyhetskanalen er nå større enn TV3 og puster TV Norge i nakken, sier TV 2-sjef Olav T. Sandnes.
Tirsdag la TV 2-eier Egmont frem årsregnskapet for 2021 og samtidig tallene for TV 2-konsernet.
Omsetningen til TV 2-konsernet endte på 6.276 millioner kroner i 2021, mot 4.969 millioner kroner i 2020, som gir en økning på 23 prosent. Den markante økningen skyldes blant annet at RiksTV ble innlemmet som et heleid datterselskap i juni.
Driftsresultat, etter resultat av tilknyttede selskaper, ble 503 millioner kroner, en økning på 3,5 prosent fra 2020. Økningen skyldes større reklameinntekter og vekst på strømmetjenesten.
Siden TV 2 Play passerte en halv million kunder i høsten 2020, har den digitale veksten fortsatt med stor styrke.
Ved utgangen av 2021 har TV 2 Play 780.000 abonnenter.
– Dette er nok en viktig milepæl for TV 2 og helt i tråd med våre ambisjoner. Skal vi være relevante for det norske folk i årene som kommer, så må vi fortsette kundeveksten på TV 2 Play, sier sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes i TV 2.
TV 2 endte samlet med en andel på 31 prosent, i målgruppen 20-49, et løft på 1,7 prosent. Nyhetskanalen har også fremgang for andre år på rad og posisjonerer seg i kampen om å være landets tredje største TV-kanal.
– Nyhetskanalen har fremgang og for andre år på rad setter kanalen nye rekorder inn i 2022. Det viser at Nyhetskanalen har etablert seg som en del av nordmenns seervaner. Nyhetskanalen er nå større enn TV3 og puster TV Norge i nakken i kampen om å være tredje største TV-kanal, sier TV 2-sjefen.
TV 2-konsernet hadde i snitt 1079 årsverk gjennom 2021. TV 2 er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av ny medievirksomhet, samt årlig bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom.