Sandra Mei Ling Noer, fagsjef for sosiale medier i TV 2.
Foto: Helena Mostue Haugen/TV 2
TV 2 legger ned 150 sosiale medier-kontoer
TV 2 rigger seg for fremtiden. Kutter 150 kontoer i sosiale medier.
TV 2 lanserer denne uken en ny sosiale medier-strategi som skal omfatte alle mediehusets kontoer.
Det skriver TV 2 i en pressemelding mandag.
– Vår nye SoMe-strategi bygger videre på TV 2s overordnede strategi, der en mer samlende merkevare er sentral. Vi mener en sterk og tydelig merkevare er viktig i et stadig mer fragmentert medielandskap, sier Albert Arli, direktør for merkevare og markedsføring i TV 2.
Som en del av den nye strategien går mediehuset drastisk til verks, og kutter rundt 150 kontoer.
Sandra Mei Ling Noer, fagsjef for sosiale medier i TV 2, forklarer at dette er et strategisk grep for å vinne kampen om folks oppmerksomhet.
– Vi ønsker fortsatt en sterk tilstedeværelse i sosiale medier, men rigger TV 2 for fremtiden ved å samle kruttet og rendyrke merkevaren. Vi må jobbe smartere og tørre å satse på færre, større kontoer for å oppnå maksimal rekkevidde på alt det gode innholdet som produseres, sier Noer.
TV 2 har hatt 72 kontoer på Facebook, 56 kontoer på Instagram, 27 kontoer på Twitter, 18 kontoer på YouTube, 2 kontoer på LinkedIn, 14 kontoer på TikTok, 12 kontoer på Snapchat og 1 konto på Twitch – totalt 202.
Nå er tallet på god vei til å reduseres til rundt 50, der Twitch er den eneste kanalen som ikke er med videre.
– Vi ønsker å rydde opp for å gjøre det lett for publikum å koble både programmer, nyheter, sport og underholdning til TV 2. Men vi skal fortsatt være til stede der folk er – vi vet jo at nordmenn i alle aldre bruker ekstremt mye tid på sosiale medier, sier Noer.
– Det er spesielt interessant å se at vi klarer å nå en ung målgruppe vi ellers sliter med å nå, på TikTok. Å treffe ungdom med nyheter og annet redaktørstyrt innhold er en del av samfunnsoppdraget vårt. Dette er noe vi har et tydelig fokus på, samtidig som vi i TV 2 så klart er bevisst på vår bruk av både TikTok og andre apper, fortsetter hun.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no